Dinsdag 7 juli, 2020

Nieuws uit Marke

Van een groot pak frieten met mayonaise naar de koersfiets. Van de toog met een goed glas in de handen tot in de loopschoenen. Wie Steven Lecluyse vandaag de dag tegen het lijf loopt, kan zich onmogelijk voorstellen dat hij ooit te kampen had met zwaarlijvigheid. Toch slaagde de 46-jarige communicatiespecialist erin de kilo's te doen smelten en de finish van een Iron Man te bereiken. "Ik wilde opgeven maar er was geen bereik voor de gsm, dus kroop ik weer op de fiets en bereikte ik de eindstreep na meer dan 12 uur."

Van 11 tot en met 19 juli maakt de Markse Tennisclub vzw zich op voor haar zomertornooi. Meteen ook de eerste grote organisatie voor de actieve leden na de coronacrisis. Die speelde hen parten in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Tornooileidster Chantal Lambrecht voorziet veertien reeksen voor het criterium. De inschrijvingen lopen bijzonder vlot.

Het ziet ernaar uit dat de inwoners van de Kortrijkse deelgemeenten vanaf volgend jaar wat langer van huis zullen zijn als ze een pintje gaan pakken in het centrum van de stad. Een eerste, voorlopige versie van het Openbaar Vervoerplan 2021 voorziet in het weekend immers bussen tot iets na 23 uur. De Kortrijkse gemeenteraadsleden reageren overwegend positief op het plan, al moet er op andere lijnen wel ingeboet worden.

Deze week start de eerste fase van de herinrichting van de N43, de Torkonjestraat en de Pottelberg. Tijdens die fase, die 14 maanden zal duren, wordt de straat vanaf de Busschaertstraat tot aan de Keizerstraat. "Dankzij deze herinrichting wordt het een stuk veiliger en comfortabeler fietsen tussen Kortrijk, Marke en Aalbeke", zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A).

De stad Kortrijk organiseert jaarlijks een tekenwedstrijd om leerlingen uit het basisonderwijs kennis te laten maken met het klimaatbeleid. Uitzonderlijk kwamen de vier winnende leerlingen uit dezelfde school: de Vrije Centrumschool Marke.

Tegen eind 2023 zal een studie- en besluitvormingstraject klaar voor de verbinding van de haven van Zeebrugge met het Seine-Scheldeproject. Al benodigde financiële en technische uitvoeringsplannen moeten tegen dan ook voorzien zijn. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Vlaams Parlementslid Martine Fournier (CD&V).

Jeugdhuizen draaien dan wel hoofdzakelijk op vrijwilligers, ook bij hen heeft de crisis er zwaar ingehakt. Van de acht jeugdhuizen in Groot-Kortrijk zijn er op dit moment, ondanks het positieve advies van de Nationale Veiligheidsraad, nog maar twee open. De extra kosten, nodig om aan alle maatregelen te voldoen, wegen zwaar door. Maar Kortrijk gaat bijspringen. "Er komt een extra premie", belooft schepen van Jeugd Bert Herrewyn (SP.A).