Volkswagen Golf is toe aan achtste generatie: een digitale revolutie

We merken een evolutie, geen revolutie in het koetswerkdesign van de VW Golf.
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

De VW Golf die al meer dan 45 jaar op de markt is, is toe aan de achtste generatie. Volkswagen twijfelt er niet aan dat ook dat model zich zal ontpoppen tot dé bestseller in zijn klasse. Voor de ID.3, zijn elektrische evenknie in het C-segment, is ook een belangrijke rol weggelegd.

Het design van de nieuwe VW Golf heeft ook deze keer geen revolutie ondergaan. Toch is elk koetswerkdeel nieuw én vormgegeven in de windtunnel. De meest opvallende nieuwigheden zijn de afgeplatte ledkoplampen, het smalle radiatorrooster, de lage neus en de spitsere C-stijl. Alhoewel de VW Golf VIII dynamischer oogt dan zijn voorganger, bleven de compacte buitenmaten behouden.

Vanbinnen heeft zowaar een digitale revolutie plaatsgevonden. Het dashboard kreeg een nieuwe indeling en is volledig digitaal. Nieuwe instrumenten en online-infotainmentsystemen vormen samen een digitale cockpit. Bijna alle knoppen zijn vervangen door aanraakgevoelige, digitale exemplaren, wat best even wennen is. Bedieningselementen en schermen zorgen voor een voorbeeldige interactie tussen mens en machine. De systemen zijn niet alleen met elkaar geconnecteerd, maar met een Online-Connectivity Unit (OCU) ook met de wereld buiten de Golf. Een app maakt de klassieke sleutel overbodig.

Nieuwe krachtbronnen

Het motorengamma van de Golf VIII omvat benzinemotoren, zelfontbranders, aardgasmotoren, milde hybrides en plug-inhybrides. Vooralsnog blijft het aantal benzinemotoren evenwel beperkt tot de 96 kW/130 pk sterke 1.5 TSI. Dieselliefhebbers komen aan hun trekken met de in twee vermogensvarianten (85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk) leverbare 2.0 TDI. Als eerste Volkswagen wordt de Golf onder meer verkrijgbaar met vijf hybrideversies. Daarnaast zal de Golf VIII ook nog worden gecommercialiseerd met twee plug-inhybrides. De e-Golf werd uit het gamma geschrapt. Als volledig elektrische,compacte middenklasser heeft de ID.3 voortaan zijn plaats ingenomen.

Voor meer relevante informatie, zie ook Nieuwe Volkswagen in stock

Volkswagen Golf is toe aan achtste generatie: een digitale revolutie

VW Golf 1.5 TSI 6M Life in cijfers

Lengte: 4,28 m

Breedte: 1,79 m

Hoogte: 1,49 m

Vermogen: 96 kW/130 pk

Koppel: 200 Nm (bij 1.400 t/m)

Verbruik: 4,7 l/100 km

C02-uitstoot: 108 g/km

0-100 km/u: 9,2 sec.

Topsnelheid: 214 km/u

Prijs: 28.100 euro

+ Het motorengamma is geavanceerd met onder meer milde hybrides en plug-inhybrides.

+ Het model pakt uit met een intelligente digitalisering.

+ De vele veiligheidsitems zijn een extra troef.

+ De uitrusting is top.

– Vooralsnog is het gamma benzinemotoren beperkt.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.