Van pak tot pet: mannen bekennen kleur

Coole pilotenbril van Carrera (vanaf 145 euro).© Carrera
Coole pilotenbril van Carrera (vanaf 145 euro).© Carrera
Redactie KW

Veel kleur en aandacht voor comfort en duurzaamheid. Dat zijn de zomerse mannentrends in een notendop. Accessoires worden belangrijker. Denk coole petten en stoere juwelen.

De meeste mannen mogen het voorbije jaar dan wel casual door het leven gegaan zijn, toch zien we dat het pak zijn plaats blijft opeisen in de mannenmode, zij het in vlottere versies en combinaties. Vaak geven comfortabele materialen zoals linnen en katoen de pakken een relaxte twist. Pakken in fellere tinten of zelfs met prints maken het jong en speels, zeker in combinatie met een vlotte polo of T-shirt, sneakers en een coole pet. Blazers worden gecombineerd met casual onderstukken zoals een jeans, een chino of een veredelde joggingbroek in een gekledere stof. Die trend was al in precoronatijden aan de gang, maar heeft zich nu doorgezet. De hang naar comfort wordt ongetwijfeld een blijver in de mode.

Hemd bedrukt met zonnige reisbestemmingen (129,95 euro), van Scotch&Soda.© Scotch&Soda
Hemd bedrukt met zonnige reisbestemmingen (129,95 euro), van Scotch&Soda.© Scotch&Soda

Strepen en bloemen

De mannenmode hoeft tegenwoordig qua kleuren en prints niet onder te doen voor de vrouwenmode. Felrood, oranje, groen, geel in effen versie of verwerkt in colourblockings, regenboogstrepen en zelfs bloemenprints maken het mooie weer. Pastelkleuren zoals diverse roze en lichtblauwe schakeringen zijn eveneens goed vertegenwoordigd en duiken vaak op in tie&dye-prints. Voor wie het minder bont wil maken, zijn er neutrale kleuren zoals ecru en beige en warmere natuurtinten zoals terracotta, bruin en kaki.

Tijdloos linnen pak (blazer 259,95 euro, broek 119,95 euro), van Drykorn.© Drykorn
Tijdloos linnen pak (blazer 259,95 euro, broek 119,95 euro), van Drykorn.© Drykorn

Groene spirit

Duurzaamheid wordt een alsmaar belangrijker thema in de mode. De betere, klassieke mannenmode heeft altijd wel een duurzaam kantje gehad. Denken we maar aan maatpakken waarbij overstocks vermeden worden en die doorgaans lang gedragen worden. Of mooie lederen artisanaal gemaakte schoenen die achteraf hersteld kunnen worden in het atelier waar ze ooit gemaakt zijn. Wat tot voor kort beschouwd werd als ‘ouderwetse degelijkheid’, valt nu onder het hippe begrip ‘slow fashion’. Degelijke basisstukken die lang meegaan, dankzij hun tijdloze stijl en hun onberispelijke kwaliteit, kaderen helemaal binnen een duurzame aanpak. En uiteraard is er veel aandacht voor ecovriendelijke materialen.

Een pak in een felle tint of print combineert mooi met sneakers en een coole pet

Een recenter fenomeen zijn de labels die werken met ‘deadstock’-materiaal, zeg maar overschotten van stoffen die letterlijk en figuurlijk vanonder het stof gehaald worden. Op die manier wordt het ecologische aan het economische aspect gekoppeld.

Compacte schuinovertas in leder, met retro sluiting in koper (1.595 euro), van Dunhill.© Dunhill
Compacte schuinovertas in leder, met retro sluiting in koper (1.595 euro), van Dunhill.© Dunhill

Oog voor detail

Accessoires worden alsmaar belangrijker in de mannenmode, zeker wat het luxeaanbod betreft. Tassen worden alsmaar gevarieerder. Van tijdloze documententassen over sportieve rugzakken in technische materialen of leder tot messenger bags en compacte crossbodytassen. Net als in de vrouwenmode zien we dat de microtas ook de mannenwereld veroverd heeft. We spotten ze onder meer bij luxelabels zoals Louis Vuitton, Dior, Dunhill en Prada. Ze zijn ideaal om de smartphone en portefeuille in op te bergen. Daarnaast is er een groot aanbod van ruime, sportieve weekendtassen.

Sneakers zijn al jarenlang de favo schoenen van jonge mannen en van minder jonge mannen die jeugdig door het leven willen gaan. Soms gaat de liefde voor de sneaker zo ver dat er fortuinen betaald worden voor speciale edities, zoals gelimiteerde collabs tussen een sportmerk en een celeb. Er is hierrond zelfs een speculatieve resell business ontstaan. Hoelang die sneakerrage nog zal duren, is onduidelijk, maar feit is dat er al een nieuwe rage om de hoek gluurt. Volgens het toonaangevende modevakblad The Business of Fashion worden baseballpetten de nieuwe hype. Hipsters in New York staan soms uren aan te schuiven om een gelimiteerde uitgave van een baseballpet te bemachtigen. In ons land loopt het nog niet zo’n vaart, maar feit is wel dat de baseballcap goed vertegenwoordigd is in diverse collecties, van highfashionlabels tot de ketens. Ook vissershoedjes en strohoeden geven present in alle regionen van de mode.

Stoer en casual: armband van touw en metaal (39,90 euro), van Aze.© Aze
Stoer en casual: armband van touw en metaal (39,90 euro), van Aze.© Aze

Juwelen voor hem

De laatste jaren zit het mannenjuweel in de lift, deels onder invloed van de genderneutrale tijdsgeest. Manchetknopen winnen weer terrein, ook bij jongere mannen. Ze balanceren tussen juweel en accessoire. Sommige zijn in goud, platina of zilver uitgevoerd, al dan niet versierd met edelstenen. Verschillende juwelenontwerpers en luxelabels bieden de mogelijkheid om je manchetknopen te personaliseren. Ook stoere armbanden, kettingen en ringen vind je in diverse materialen en prijsklassen. Een ideaal geschenkidee voor wie nog snel een verrassing voor Vaderdag wil scoren. (Lut Clincke)