Range Rover waardeert Evoque op

De Range Rover Evoque pakt uit met een fraai design.© GF
De Range Rover Evoque pakt uit met een fraai design.© GF
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

De tweede generatie van de Range Rover Evoque staat in de showroom. Voor het modeljaar 2021 werd de compacte premium SUV, die niet langer verkrijgbaar is als driedeurs of cabrio, opgewaardeerd.

Sinds vorig jaar is de Range Rover Evoque, die nog enkel als vijfdeurs te verkrijgen is, uitgebreid met milde hybrides en plug-inhybrides die inspelen op de behoeften van de klant. Aanwinsten zijn de milde hybride diesels en de P300e Plug-in Hybrid. De diesels, die verkrijgbaar zijn in vermogens van 163 en 204 pk, tonen zich krachtiger dan hun voorgangers en pakken daarbovenop uit met lagere CO2- en verbruikscijfers.

Elektrisch rijden

Het benzinegamma van de nieuwste Range Rover Evoque omvat vijf motoren. De instapper, de P160, wordt aangedreven door een 118 kW/160 pk rijke 1,5 liter driecilinder. Hoger gepositioneerd zijn de P200 (147 kW/200 pk en 320 Nm) en de P250 (184 kW/250 pk en 365 Nm), voorzien van een tweeliter-viercilinder. Voor wie opteert voor MHEV-technologie is er de P300 2.0 MHEV, waarvan de tweeliter-vierpitter tekent voor een hoogste vermogen en koppel van 221 kW/300 pk en 400 Nm. De jongste aanwinst is de oplaadbare hybride P300e. Een 1,5 liter Ingenium-benzinemotor van drie cilinders is gekoppeld aan een elektromotor van 80 kW/109 pk die in de achteras geïntegreerd is en gecombineerd is met een lithium-ionbatterij van 15kWh die zich onder de achterzetels bevindt. Land Rover bedacht de Evoque P300e bovendien met een nieuwe achttrapsautomaat die vijf kilogram lichter is dan de negentrapsautomaat van de andere Evoque-modellen. De Evoque P300e weet de C02-uitstoot te beperken tot amper 32 g/km en geraakt in de zuiver elektrische modus 66 kilometer ver. Dat vertaalt zich in een gemiddeld brandstofverbruik van 1,4 liter per 100 km.

De Range Rover Evoque P300e maakt gebruik van de Premium Transverse-architectuur van Land Rover. Die werd ontworpen om plaats te bieden aan plug-in- en milde hybridesystemen zonder dat er wordt geraakt aan de terreincapaciteiten.

 © GF
© GF

Range Rover Evoque P300e

Lengte: 4,37 m

Breedte: 1,99 m

Hoogte: 1,65 m

Vermogen: 227 kW/309 pk

Koppel: 540 Nm (bij 2.000-2.500 t/m)

Verbruik: 1,4 l/ 100 km

C02-uitstoot: 32 g/km

0-100 km/u: 6,4 sec.

Topsnelheid: 213 km/u

Prijs: 55.250 euro

+ Het aandrijfaggregaat P300e.

+ Het ruime interieur.

+ De materialen en de afwerking.

– Het extra gewicht.