Subaru XV 2.0 e-Boxer: de perfecte cruiser

De stoer ogende Subaru XV 2.0i e-Boxer. © GF
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

De XV van Subaru die in 2011 op de markt kwam, is een cross-over met een opvallend trendy design. Het model is vandaag goed voor meer dan 40 procent van Subaru’s verkoop in Europa. De Subaru XV wordt onder het label e-Boxer onder meer gecommercialiseerd met een milde hybridetechniek.

In de wedloop om alsmaar minder C02-uitstoot ontkomt ook Subaru niet aan elektrificatie. De dieselversies heeft de Japanse constructeur uit zijn gamma geschrapt. Onder het label e-Boxer pakt Subaru uit met een milde hybridetechniek voor zowel de cross-over XV, de SUV Forester als de vijfdeurs Impreza. Wij testten de XV 2.0i e-Boxer Premium. De Subaru e-Boxer-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de atmosferische én direct ingespoten 2.0-liter boxermotor van 110 kW/150 pk en de 12,3 kW/16,7 pk sterke elektromotor die gevoed wordt door een 0,6 kWh accu.

De Subaru XV e-Boxer laat toe te kiezen uit drie rijmodi: engine driving, EV driving en motor assist driving. Bij vertrek vanuit stilstand én bij lage snelheden drijft enkel de elektromotor de wagen aan. Bij hogere snelheden werken benzinemotor en elektromotor samen. Bij hoge snelheid schakelt de e-Boxer-aandrijflijn over naar de rijmodus engine driving. In die modus drijft de boxermotor de auto aan terwijl de accu wordt opgeladen. Bij een rustige rijstijl, die overigens het best past bij deze cross-over, springt de krachtbron vrij zuinig om met de brandstof.

Upgrade

De XV etaleert een solide rijgedrag en daar zijn de permanente vierwielaandrijving en de boxermotor uiteraard niet vreemd aan. Het model is uitermate geschikt voor verschillende weersomstandigheden en flink wat offroadplezier. Alhoewel de Subaru XV e-Boxer aangenaam direct stuurt en voldoende communiceert met de bestuurder, nodigt hij niet echt uit tot snel bochten pikken. De cross-over verkiest duidelijk comfort boven sportiviteit. Verbeteringen aan de ophanging en het chassis zorgen ervoor dat oneffenheden in het wegdek moeiteloos worden gladgestreken.

Het is ook goed toeven in de Subaru XV 2.0 e-Boxer, waarvan de kwaliteitsbeleving binnenin er na de opfrisbeurt van 2017 duidelijk is op vooruitgegaan. Met dank aan het nieuwe chassisplatform is het interieur ook nog eens ruimer geworden. Extra troef: de Subaru XV behoort vandaag tot de meest veilige wagens in zijn klasse.

Subaru XV 2.0 e-Boxer: de perfecte cruiser
© GF

Subaru XV 2.0i e-Boxer Premium in cijfers

Lengte: 4,47 m

Breedte: 1,8 m

Hoogte: 1,6 m

Vermogen: 110 kW/150 pk

Koppel: 194 Nm (bij 4.000 t/m)

Verbruik: 6,5 l/100 km

C02-uitstoot: 149 g/km

0-100 km/u: 10,7 sec.

Topsnelheid: 193 km/u

Prijs: 35.995 euro

+ De permanente vierwielaandrijving.

+ De vele veiligheidsitems.

+ De uitgebreide standaarduitrusting.

– Het mindere trekgewicht.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.