Stap luchtig de zomer in

Sandaal, model Tarina met uitneembaar voetbed van kurk en aanpasbare velcrosluiting (150 euro), van Mobils.© Marco Woyczikowski
Sandaal, model Tarina met uitneembaar voetbed van kurk en aanpasbare velcrosluiting (150 euro), van Mobils.© Marco Woyczikowski
Redactie KW

Van zodra het cabrioweer wordt, is het tijd om de zomerschoenen boven te halen. Van hoge sandalen tot nonchalante flipflops, van zuiderse espadrilles tot stevige openluchtstappers. In alle kleuren van de regenboog.

Natuurlijke materialen zitten in de lift, ook op het vlak van ons schoeisel. Kurk, koord, katoen en linnen zijn goed vertegenwoordigd in het schoenenaanbod. De revival van de natuurlijke stijl speelt helemaal in de kaart van de espadrille, het zomerse schoeisel met een zool van koord op basis van jute, hennep of esparto, een mediterrane grassoort waaraan het schoeisel zijn naam ontleent. De espadrille wordt spontaan geassocieerd met zuiderse vakanties en heeft inderdaad haar roots in het zuiden. In de late middeleeuwen werd het schoeisel vooral gedragen door landarbeiders in de regio rond de Pyreneeën, later ook in heel Spanje. Pas in de tweede helft van de vorige eeuw werd de espadrille populair als vrijetijdsschoen, deels dankzij de Spaanse kunstenaars Salvador Dalí en Pablo Picasso die regelmatig met espadrilles gespot werden. Maar ook Lauren Bacall en Audrey Hepburn waren fan van dit eenvoudige schoeisel. In Spanje vind je nog verschillende ateliers die artisanale espadrilles maken. Een ervan, het familiebedrijf Castañer uit Bañolas, produceert al espadrilles sinds de jaren twintig van de vorige eeuw. In de jaren zeventig schreef het mode-geschiedenis door zijn samenwerking met Yves Saint Laurent die resulteerde in de eerste espadrillesandaal met sleehak. Het werd een gigantisch succes dat tot op vandaag standhoudt. Nu brengt Castañer naast een eigen collectie ook een lijn uit in samenwerking met Paul Smith.

Sandalen met sleehak in koord vormen een vaste waarde in het zomeraanbod maar krijgen alsmaar meer concurrentie van de traditionele platte espadrille die helemaal terug is in het modebeeld. Ze duikt op in alle collecties, ook bij zowat alle luxemerken, vaak voor hallucinante prijzen. Deze zomer spotten we ze onder meer bij Dior, Louis Vuitton, Prada, Gucci, Versace, Chloé en Chanel. Voor een artisanale Spaanse espadrille van Dior betaal je een slordige 650 euro, die van Chanel muiltjes en gesloten modellen kosten net iets minder. Voor een made in Italy- espadrille van Gucci, met geborduurde goudkleurige bijen, moet je ‘slechts’ 440 euro ophoesten. Wie krap bij kas zit, kan bij de ketens al espadrilles scoren onder de 10 euro, weliswaar massaproducten gemaakt in het Verre Oosten.

Tijdloze lederen zomerschoenen (links 280 euro, rechts 235 euro) van het Belgische label 05-05.© 05-05
Tijdloze lederen zomerschoenen (links 280 euro, rechts 235 euro) van het Belgische label 05-05.© 05-05

Kilometervreters

Wil je lange wandelingen maken, dan kies je best voor stevige sandalen met een degelijke, schokdempende zool en een goede steun. Heel wat fabrikanten van technische wandelschoenen bieden ook een zomerse variant aan, van volledig open sandalen tot modellen met een gesloten hielgedeelte en/of een gesloten teengedeelte. Bepaalde modellen zijn gemaakt van waterproof materialen en zijn dus bedoeld om door het water te stappen, altijd handig als je langs rivieren of kuststroken wandelt.

Verwen je voeten met comfy modellen in natuurlijke materialen

Net als elke andere wandelschoen moet ook een goede wandelsandaal voldoende demping bieden, en daarnaast een goede zijwaartse steun die het risico op verzwikkingen beperkt. Ook belangrijk is de brede, gepolsterde strap aan de hiel die wrijving en de bijhorende blaren moet vermijden. Aanpasbare riemen laten toe om je sandaal perfect aan je voet aan te passen. Let ook op de breedte van de leest: de betere merken bieden verschillende leestbreedtes aan, wat het comfort en de pasvorm ten goede komt. Hoe beter je schoen past, hoe minder risico op blaren. Wandel je ‘offroad’, dan ga je beter voor een hybride model met gesloten teen- en hielgedeelte in een geperforeerd materiaal. Die modellen bieden het beste van beide werelden: ze beschermen je voeten tegen scherpe stenen en stekelige planten, ze geven de steun van gesloten wandelschoenen en ze houden het toch luchtig.

Kleurrijke slippers van Freedom Moses (45 euro).© Freedom Moses
Kleurrijke slippers van Freedom Moses (45 euro).© Freedom Moses

Flipflop en co

Teenslippers, ook wel flipflops genoemd naar het geluid dat ze maken, zijn dan weer geknipt voor een strandvakantie. Ze zijn vaak in kunststof wat ze bestendig maakt tegen zoutwater. Handig om je voeten te beschermen tegen het hete zand en schelpen. Een van de populairste en oudste merken van teenslippers is het Braziliaanse label Havaianas, Portugees voor Hawaïaans. Ze doken voor het eerst op de markt op in de prille sixties en waren geïnspireerd op de traditionele Japanse Zori-sandaal, gemaakt van rijststro. Het rijstkorrelmotief in de rubberen zool verwijst hier nog naar. Je vindt de Havaianas in alle mogelijke kleuren en motieven. Er zijn zelfs luxe uitvoeringen met strass voor wie in alle comfort wil schitteren op een tuinfeest, of zelfs op een trouwpartij op een exotisch strand. Ondertussen is het merk uitgegroeid tot een lifestylecollectie met accessoires en strandkledij.

Vind je het stukje rubber of plastic tussen je tenen irriterend? Dan is een badslippermodel een goede optie. De hype van het moment is Freedom Moses, een merk uit Tel Aviv dat in geen tijd de Europese markt veroverd heeft wegens cool, betaalbaar, kleurrijk en genderneutraal. De vrouw achter het merk is Sarah Gurt, die vroeger schoenen ontwierp voor Thierry Mugler, Calvin Klein, Oscar de la Renta en tal van andere grote modenamen. Ze laat zich inspireren door de esthetiek van Tel Aviv waar ze nu woont. Dat ze scoort met haar collectie, is niet verwonderlijk. Schoeisel dat comfortabel en eenvoudig is, zit al jarenlang in de lift. Denken we maar aan het succes van de Crocs, de allesbehalve elegante plastic tuinklompen die ineens een hype werden. Hetzelfde geldt voor Birkenstock, het Duitse bedrijf dat al sinds 1774 bestaat en dat als eerste ooit een schoen met anatomisch gevormd voetbed op de markt bracht. Dit comfortmerk dat altijd gestaan heeft voor ‘Duitse degelijkheid’ en wellness wordt nu gespot aan de voeten van hipsters. Het zegt veel over de huidige tijdsgeest: de tijd dat je moest afzien om mooi te zijn, is voorbij. Liever ugly en comfy dan sukkelen op sexy stiletto’s. (Lut Clincke)