Opgewaardeerde Jaguar XE is milieubewuster

De Jaguar XE oogt zowel stijlvol als sportief.© GF
De Jaguar XE oogt zowel stijlvol als sportief.© GF
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

Het gezegde ‘Onbekend maakt onbemind’ is zeker van toepassing op de Jaguar XE, die in de premium-middenklasse opereert. Voor het modeljaar 2021 werd de Jaguar XE opgewaardeerd met mild hybrid-aandrijving en nieuwe geconnecteerde technologieën.

De Jaguar XE heeft perfecte proporties: een korte overhang vooraan, een langere overhang achteraan en een ver naar achteren geplaatste passagiersruimte. Een typisch Jaguar-designelement zijn de J-Blade-dagrijlichten. Het rooster heeft een volledig gebogen profiel, wat zorgt voor een gespierde look.

Kenmerkend voor het luxueuze interieur is onder meer het gebruik van hoogwaardige materialen zoals lederen bekleding. Nieuw is het gesplitste stuurwiel en het ruitvormige motief van de voortreffelijk ondersteunende, elektrisch verstelbare voorzetels. Een minpuntje is de bescheiden beenruimte achterin. Deze sportberline is uitgerust met het nieuwste Pivi Pro-infotainmentsysteem. Een van de nieuwe comforttechnologieën is de Software-Over-The-Air (SOTA) die ervoor zorgt dat de XE altijd de nieuwste software gebruikt.

Nieuwe MHEV-dieselmotor

De Jaguar XE wordt aangedreven door beproefde tweeliter-viercilinders uit de Ingenium-motorenfamilie. Het Jaguar XE-benzinegamma omvat twee motorvarianten: de P250 en de P300, waarbij de cijfers verwijzen naar het motorvermogen. Dieselrijders komen aan hun trekken met de gloednieuwe 2.0 Ingenium-viercilinderdiesel, goed voor 204 pk en 24 pk sterker dan de D180 die hij vervangt. Deze oliestoker beschikt over mild hybrid-technologie.

Wij testten de achterwielaangedreven P250 of het XE-instapmodel met een 184 kW/250 pk sterke geblazen tweeliter-benzinemotor gekoppeld aan een voorbeeldig functionerende 8-trapsautomaat. De Brit schittert door zijn heerlijke stuurkarakteristiek. Het zwaartepunt is laag en je zit ook laag. De besturing biedt bovendien aardig wat feedback en de achterwielaandrijver laat zich mooi scherp en precies de bocht in zetten. Voorts toont de wagen zich erg wendbaar en weet het uitgekiende onderstel de meeste oneffenheden ook nog eens keurig te verwerken.

 © GF
© GF

Jaguar XE P250 S R-Dynamic in cijfers

Lengte: 4,67 m

Breedte: 1,85 m

Hoogte: 1,41 m

Vermogen: 184 kW/250 pk

Koppel: 365 Nm (bij 1.300-4.500)

Verbruik: 7 l/100 km

C02-uitstoot: 159 g/km

0-100 km/u: 6,7 sec.

Topsnelheid: 250 km/u

Prijs: 46.800 euro

+ Een prima aandrijfaggregaat.

+ Een luxueus interieur.

+ Een uitstekende uitrusting.

– De bescheiden beenruimte achterin.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.