De zomer is aan de positivo’s: vrolijkheid troef

Stella McCartney creëerde een collectie waarbij elke creatie gelinkt is aan een begrip van A tot Z dat haar nauw aan het hart ligt. Deze kleurige trui kreeg de naam ‘kind’ mee, met de onderliggende boodschap: wees lief voor elkaar (995 euro).© Stella McCartney
Stella McCartney creëerde een collectie waarbij elke creatie gelinkt is aan een begrip van A tot Z dat haar nauw aan het hart ligt. Deze kleurige trui kreeg de naam ‘kind’ mee, met de onderliggende boodschap: wees lief voor elkaar (995 euro).© Stella McCartney
Redactie KW

Van uitbundige tuttifrutti-motieven tot kleurige vlinders en zomerbloemen. Veel ontwerpers en fabrikanten zetten het nieuwe modeseizoen in met een collectie waar je instant blij van wordt. Feelgoodfashion op z’n best.

Tijdens de eerste lockdown waren de ontwerpers volop bezig met de zomercollectie 2021. Waar ze in normale tijden inspiratie opdoen tijdens verre reizen of museumbezoeken, bleven ontwerpers en hun team nu binnen. En als ze al buitenkwamen, was het in een stuk natuur, vlak bij huis. Sommigen reisden dan maar in hun hoofd. Vaak viel de term Wanderlust , een Duits leenwoord dat we te danken hebben aan de romantische strekking die twee eeuwen geleden haar stempel drukte op de kunst en de literatuur. Wanderlust het verlangen om nieuwe plekken te ontdekken is vaak gelinkt aan Fernweh , het verlangen om te reizen terwijl het niet mogelijk is, tegenwoordig een heel herkenbaar gevoel. In de nieuwe zomermode vertaalt deze ‘reislust’ zich in kleurige, exotische motieven die je doen wegdromen. Zo pakt Caroline Biss dit seizoen uit met prints van giraffen, olifanten en andere wilde dieren in hun natuurlijke omgeving, kwestie van je mee te nemen op een denkbeeldige safari. Iets abstracter zijn de warme, intense kleuren die spontaan doen denken aan Afrika.

Intense kleuren en exotische prints doen je wegdromen naar verre oorden

Christian Wijnants nodigt je dan weer uit in de ‘geheime tuin’ van zijn jeugd, een inspiratie die hij deels putte uit oude familiealbums. Denk pittige maar ook zongebleekte kleuren en uitvergrote bloemmotieven zoals madeliefjes en lelies, met de onderliggende boodschap dat geluk schuilt in eenvoudige dingen. “Ik wou in de eerste plaats dat mijn collectie een positieve uitstraling had”, aldus de ontwerper. “De toon van deze collectie is een mix van dromen van geluk en nostalgie. Ik heb ze vanuit mijn bubbel ontworpen. Het was fijn om in alle sereniteit te kunnen creëren. Het had iets van mijn prille start, toen ik alles nog alleen deed. Met dat verschil dat we nu in team werken, elk van thuis uit. Ik besef nu dat creativiteit nog meer tot bloei komt wanneer ze beknot wordt.”

Terug naar de natuur

Groen is de kleur van de natuur en heeft wellicht ook daarom een rustgevend effect, net als een wandeling in de natuur zelf. Het is ook de kleur van de hoop. Geen wonder dat we in de zomercollecties overspoeld worden door groenschakeringen in combinatie met geel, dé pantonekleur van het jaar. We treffen ze in effen versie aan, maar ook verwerkt in bladmotieven en veelkleurige bloemen in alle formaten. Van exotische planten tot eenvoudige veldbloemen van bij ons. Kortom, de lokroep van de natuur is meer dan ooit aanwezig.

Heerlijk wijde jurk met print van palmbladeren in frisgroen, van Psophía (324 euro).© Psophía
Heerlijk wijde jurk met print van palmbladeren in frisgroen, van Psophía (324 euro).© Psophía

Allemaal kleuren

Voeg wat primaire kleuren zoals rood, blauw en geel samen, combineer ze met wit en je krijgt een spetterende mix die alle aandacht trekt en die je humeur een positieve boost geeft. Dat kinderspeelgoed en snoepgoed vaak in felle kleuren gemaakt zijn, heeft zo zijn reden. Ze werken als een magneet op gretige kinderogen. Maar ook volwassenen blijven zich aangetrokken voelen tot felle kleuren. Vorig seizoen waren er al tuttifrutti-prints aanwezig in de collecties en dit seizoen is dat niet anders. We zien zowel mixen van primaire kleuren en fluotinten als van pastels. Sommige merken werken zelfs met kunstenaars die bekend staan om hun naïeve stijl, als zalf voor de ziel. Hoe dan ook, deze blije, zorgeloze stijl werkt aanstekelijk.

Losjes en comfy

De feelgoodfactor in de mode schuilt ook in comfortabele ‘knuffelmaterialen’ en losse vormen waarin je vrij en vrolijk kan bewegen. Jumpsuits blijven dan ook actueel, met korte of lange mouwen en met pijpen tot aan de enkel of tot boven de knie. Ook de jurken zijn lekker wijd en lang. Uitwaaierende plisséjurken en -rokken hebben iets feestelijks, maar laten zich evengoed combineren met sneakers en sweaters. Smileys, regenbogen, hartjes en tie&dye -prints katapulteren ons weer naar de make love not war -tijden. Lieve boodschappen als alternatief voor echte knuffels en ontmoetingen. (Lut Clincke)

Jumpsuit van Marciano Guess (199 euro).© Marciano Guess
Jumpsuit van Marciano Guess (199 euro).© Marciano Guess