Meimaand bloeimaand

Sandalen in bedrukt canvas (29,90 euro), een creatie van het Finse lifestylelabel Marimekko voor Uniqlo.© Uniqlo
Sandalen in bedrukt canvas (29,90 euro), een creatie van het Finse lifestylelabel Marimekko voor Uniqlo.© Uniqlo
Redactie KW

Mei is de maand van de bloemen en de bijen. Maar ook in de zomermode barst de bloemengekte los. Ongekunstelde veldboeketten, romantische rozen en exotische bloemen vinden hun weg naar zwierige jurken en tops, naar retro tassen en catchy juwelen. Kortom, flowerpowermode waar je gewoon blij van wordt.

In de mode zijn bloemen van alle tijden, zeker als het om zomercollecties gaat. Toch zien we dat ze niet altijd even populair zijn. In de minimalistische jaren negentig verdween het bloemenmotief wat op de achtergrond. Heel wat designers die bekend zijn om hun uitgepuurde stijl pakken sowieso zelden uit met bloemen. Ontwerpers zoals Christian Lacroix en Dries Van Noten, daarentegen, verrassen met hun geniale combinaties van bloemenprints in onverwachte kleuren, al dan niet verwerkt met andere motieven. Coco Chanel had dan weer een zwak voor de camelia die nog altijd elk seizoen terugkeert in de collectie, vooral in de accessoires.

Deze zomer brengt Bel&Bo voor het derde seizoen op rij een collectie uit in samenwerking met de Vlaamse actrice Frances Lefebure. Blikvanger is deze bloemrijke wikkeljurk “Leen”, uitgevoerd in viscose (69,99 euro).© Bel&Bo
Deze zomer brengt Bel&Bo voor het derde seizoen op rij een collectie uit in samenwerking met de Vlaamse actrice Frances Lefebure. Blikvanger is deze bloemrijke wikkeljurk “Leen”, uitgevoerd in viscose (69,99 euro).© Bel&Bo

Tuinen, parken en bossen inspireren deze zomer de mode

T-shirt met nostalgisch bloemenmotief (225 euro), geïnspireerd op de schilderkunst uit de renaissance, van Max Mara.© Max Mara
T-shirt met nostalgisch bloemenmotief (225 euro), geïnspireerd op de schilderkunst uit de renaissance, van Max Mara.© Max Mara

Een klassieker onder de bloemenstoffen zijn de op en top Engelse Liberty-prints, kleine bloemenmotieven die al een eeuw lang de wereld veroveren. Ze zijn genoemd naar Arthur Liberty, de stichter van het befaamde Londense Liberty-warenhuis dat in 1875 zijn deuren opende en aanvankelijk gespecialiseerd was in oosterse tapijten en stoffen en sinds de jaren twintig zelf zijn stoffen bedrukte met kleine bloemenmotieven. Deze lieflijke motieven geven ook deze zomer massaal present, naast ‘paradijselijke’ prints van exotische bloemen, planten, vlinders en vogels, maar ook van nostalgische rozenmotieven. Of eenvoudige veldbloemen, alsof ze lukraak geplukt lijken tijdens een wandeling. Het is zonneklaar dat veel ontwerpers hun inspiratie gevonden hebben in hun tuin, het park of het bos. Net als in de seventies, keren we massaal terug naar de natuur. Laat ons een bloem en Maai Mei Niet. (Lut Clincke)