Lexus UX 250h een opvallende verschijning

De Lexus UX 250h kreeg een gedurfd design.© GF
De Lexus UX 250h kreeg een gedurfd design.© GF
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

Met zijn UX, die Lexus in 2018 op de markt bracht, heeft de Japanse autoconstructeur een ijzersterke troef in huis. De zelfopladende hybride UX 250h moet vooral in de smaak vallen bij jonge gezinnen die de flexibiliteit van een cross-over gecombineerd willen zien met de wendbaarheid van een vijfdeurs.

De Lexus UX kreeg een gedurfd design. Strakke, opvallend gevormde oppervlakken en uitlopende voor- en achtervleugels tekenen voor een krachtige indruk. De pijlvormige dagrijverlichting boven de koplampen accentueert de L-vormige lichtlijn, de achterlichten overspannen de achtersteven.

Het UX-interieur is doordrongen van luxe. Het driespaaks leren stuur en de analoge klok zijn afkomstig van de Lexus LS. Het design van het instrumentenpaneel verenigt de typische Lexus-kenmerken en de intuïtieve technologie. De Lexus Remote Touch Interface (RTI) is zo ontworpen dat die even vertrouwd aanvoelt als een smartphone. De zetels zijn goed verstelbaar zodat je kan kiezen voor de lage zitpositie van een vijfdeurs of voor de hoge zit van een cross-over. Tot de standaard comfort- en veiligheidsitems behoren onder meer de radargestuurde cruisecontrol, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en acht airbags.

Zuinig en stil

Voor de aandrijving van de Lexus UX 250h zorgen een 112kW/156 pk sterke turboloze tweeliter-viercilinder en een 109 pk rijke elektromotor. Ze werken samen in een planetair tandwielstelsel dat een CVT (Continu Variabele Transmissie) vormt. Het gecombineerde vermogen van de UX 250h bedraagt 135 kW/184 pk. Alleen als je enthousiast gas geeft, durft de motor wel eens te loeien. Bij een normale rijstijl laat de aandrijflijn evenwel amper van zich horen. In het dagelijkse stadsverkeer rijdt de UX 250h afhankelijk van de rijomstandigheden, tot wel 50% van elke rit elektrisch.

De Lexus UX 250h is verkrijgbaar met voorwielaandrijving en met E-Four elektrische vierwielaandrijving (met elektromotor achteraan). De wagen voelt onder alle omstandigheden evenwichtig aan, gaat gewillig de bocht in en stuurt erg precies. Met dank aan zijn kleine draaicirkel (10,4 m) is de Lexus UX 250h uitermate wendbaar en bijgevolg een makkelijk te parkeren voorwielaandrijver.

 © GF
© GF

Lexus UX 250h in cijfers

Lengte: 4,49 m

Breedte: 1,84 m

Hoogte: 1,54 m

Gecombineerd vermogen: 135 kW/184 pk

Koppel: 190 Nm

Verbruik: 5,3 l/100 km

C02-uitstoot: 97 g/km

0-100 km/u: 8,5 sec.

Topsnelheid: 177 km/u

Prijs: 35.790 euro

+ De uitstekende aandrijflijn.

+ Het zuinige verbruik.

+ Het prima zitcomfort.

+ Het voorbeeldige weggedrag.

+ Het luxueuze interieur.

– De beperkte bagageruimte.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.