Gezellig tafelen met framily

© Wout Hendrickx
Goedele Verrecas

Bestsellerauteur en voedingsdeskundige Sandra Bekkari komt na haar Nooit Meer Diëten– en Fast Food-reeksen met een nieuw concept: Framily Food. Een boek waarbij familie en vrienden heerlijk met elkaar blenden en sfeer en gezelligheid vooropstaan.

Tortillaquiche met groene kruiden

Dit heb je nodig

voor 3 porties

– 3 volkoren (spelt)wraps (large)

– 1 sjalot, fijngesneden

– 1 teen knoflook, fijngesneden

– 200 g champignons, in plakjes

– 1 rode puntpaprika, in stukjes

– 2 handenvol jonge spinazie

– 3 eieren

– 100 ml plantaardige drink/melk

– 2 handenvol bladpeterselie, fijngehakt

– 1 handvol basilicum, fijngehakt

– 40 g cheddar, geraspt

– olijfolie

– peper, zout en fleur de sel

voor erbij

– jonge gemengde sla

– scheutje wittewijnazijn


Zo maak je het

(15 minuten + 25 minuten in de oven)

Verwarm de oven voor op 185 °C.

Strijk de bodem van de springvorm (Ø 24 cm) in met olijfolie. Beleg de bodem en de randen met de wraps. Zorg ervoor dat de randen goed bedekt zijn.

Stoof het sjalotje en de knoflook aan in een pan met olijfolie. Voeg de champignons en de paprika toe en bak mee. Voeg de spinazie toe en laat slinken. Kruid met peper en zout.

Roer de eieren los met de plantaardige drink/melk en de groene kruiden. Voeg de helft van de cheddarkaas toe. Kruid met peper en zout.

Giet het eimengsel in de springvorm. Voeg de groenten toe en werk af met de rest van de cheddarkaas.

Bak 25 minuten in de voorverwarmde oven.

Serveer met de jonge gemengde sla, op smaak gebracht met olijfolie, de wittewijnazijn, peper en een snufje fleur de sel.


© Wout Hendrickx

Pompoenetti met gebakken sint-jakobsvruchten

Dit heb je nodig

voor 2 personen

– 400 g pompoenspaghetti

– 1 mespuntje chilivlokken

– 1 teen knoflook, fijngesneden

– 250 g kastanjechampignons

– 100 g spinazie

– 200 ml sojaroom

– 6 grote sint-jakobsvruchten, vers

– olijfolie

– peper en zout

– fleur de sel en zwarte peper

voor de afwerking

– 2 el pompoenpitten, geroosterd


Zo maak je het

(25 minuten)

Verhit een pan met een scheut olijfolie en bak de pompoenspaghetti kort aan. Kruid met de chilivlokken en een snufje zout. Haal uit de pan en houd warm.

Fruit vervolgens in dezelfde pan de knoflook glazig en bak de champignons op een hoog vuur kort aan. Voeg de spinazie toe en laat slinken. Roer er de sojaroom onder en kruid af met peper en zout.

Bestrijk de sint-jakobsvruchten met wat olijfolie.

Verhit een antiaanbakpan, leg er de sint-jakobsvruchten in en bak 1 minuut aan iedere kant. Kruid met fleur de sel en zwarte peper.

Doe de pompoenspaghetti met de spinazie en de champignons in een bord, schik de sint-jakobsvruchten erop en werk af met de geroosterde pompoenpitten.

Tips:

– Pompoenspaghetti vind je in de grotere supermarkt.

– Je kan de spinazie ook vervangen door jonge boerenkool.


‘Framily Food. Snelle recepten om samen te genieten’, Borgerhoff & Lamberigts, 208 blz., 27,50 euro.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.