Fit-date (92): Voorkom een novemberdip

Delphine Steelandt
Delphine Steelandt Bewegingsexpert

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood, #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

November is aangebroken! Korte dagen, lange nachten, kale bomen en een zon die zich graag wegsteekt. Niet meteen om vrolijk van te worden. Maar zo tackel je een novemberdip.

• Vaak voelen we ons in deze tijd van het jaar eenzaam. De dagen lijken zo snel voorbij te gaan en we hebben het gevoel weinig productief te zijn. Weinig zonlicht en minder buitenlucht dragen ook bij tot een deprimerende mood.

• Zelf heb ik geen last van de novemberblues. Van nature positief en optimistisch zijn helpt natuurlijk, maar ook simpele routines of life-hacks kunnen de start van een najaarsdag zo boosten dat hij plots een complete positieve twist krijgt. Buig die negatieve mood om in een positieve denk- en voelspiraal.

• Pak de ochtend! Laat je wekken met je favoriete nummer van het moment. Zet je wekker 5 (!) minuten vroeger, doe het raam open, maak je bed op en zet koffie. Zet met een leuke playlist de toon voor de volledige dag.

Workout van de week

Enkele leuke oefeningen om te doen voor je in de douche springt.

Knuffel jezelf! Sla je armen om je borst (je ene arm onder je schouder door, je andere errond). Probeer jezelf zo ver en zo goed mogelijk te omarmen. Adem in die houding 5 keer zo diep mogelijk in en uit. Probeer je borstkas ‘op te blazen’ wanneer je inademt. Op die manier ga je heel goed de rugspieren uitrekken.

Volle rek! Lig op je rug en strek je armen achter je hoofd. Ook je benen strek je uit. Je benen en armen zijn licht gespreid, maar volledig gestrekt. Probeer de afstand tussen je voeten en handen zo groot mogelijk te maken. Houd dit 30 seconden aan.

Roll around the clock! Lig op je rug met je hoofd op de grond. Breng beide billen naar je onderbuik (zet gerust wat druk) en sla je armen om je knieën. In cirkelvormige bewegingen ga je je beide benen (in een bolletje) naar links, naar voren, naar rechts en dan terug naar achteren en tegen je buik brengen. Doe dit in vlotte bewegingen. Wissel van draairichting na enkele herhalingen.

Bekijk de video met de oefeningen op www.kw.be/delphine

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.