Fit-date (73): Fit door de blok

Delphine Steelandt
Delphine Steelandt Bewegingsexpert

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood , #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

Voor veel studenten loopt de blok op zijn einde. Twee maanden zwoegen, zweten en cursussen opvreten… maar doorgaans niet op slaatjes en water. Zo voel je je in geen tijd weer fit en gezond.


– Wissel het studeren af met enkele keren per week wat te gaan lopen of te gaan sporten. En drink voldoende water. Een gouden tip: zet die tweeliterfles naast je op je bureau en zorg dat ze leeg is voor je gaat slapen.

– Liever een koffietje dan een energiedrankje als oppepper, maar probeer vooral je dag optimaal te benutten en geen tijd te verspillen zodat je tijdig naar bed kan. Ben je uitgeslapen dan onthoud je beter wat je leert én grijp je minder snel naar ‘brol’. Al mag je die studie-arbeid af en toe zeker eens belonen met iets lekkers.

– Maak tijd voor een korte Tabata (intervaltraining) van 4 minuutjes en dat 4 keer per dag! Een enorme opkikker waarbij je hartslag en bloedstroom worden gestimuleerd. Je zal er meteen weer voor kunnen gaan én je verbetert er ook nog eens je conditie mee!

Work-out van de week

Een leuke Tabata om mee te beginnen. Wissel beide oefeningen (20 seconden) af met 10 seconden rust, en dit gedurende 4 minuten.

Oefening 1

Jumping jacks met de ellebogen 90° gebogen voor je borst.

Oefening 2

Afwisselend rechts en links de knieën heffen vanuit een lichte spreidstand.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.