Fit-date (67): Tournee vitamineral

Delphine Steelandt
Delphine Steelandt Bewegingsexpert

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood , #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

Vitaminen en mineralen, ze klinken klein, maar zijn wel noodzakelijk. Wat doen ze en waar vind je ze?

Vitaminen zijn voedingsstoffen die je helpen om gezond te blijven en te kunnen groeien en ontwikkelen. Veel vitaminen kan je lichaam niet of niet voldoende zelf aanmaken. Zorg dus dat je er dagelijks genoeg binnenkrijgt.

Ook mineralen zijn stoffen die het lichaam niet zelf aan kan maken en die onmisbaar zijn bij tal van fysiologische processen. Ze zijn onder andere nodig voor de regulatie van enzymen en hormonen.

De meeste vitaminen zijn wel bekend: A, de vele B’s, C, D, E en K. Onder mineralen vallen calcium, kalium, magnesium, ijzer, fosfor… Houd je voedingspatroon gezond en gevarieerd om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Wil je op safe spelen, dan kan je ook kiezen voor vitaminesupplementen.

Work out van de week

Oefening 1

Vanuit kleermakerszit ga je je onderrug mooi rechten door je borst opwaarts en je buik (navel) naar voren te duwen. Ontspan en herhaal.

Oefening 2

Vanuit handen- en kniesteun strek je je rechterarm voorwaarts en je linkerbeen achterwaarts uit. Houd enkele seconden aan en wissel van kant.

Oefening 3

We gaan rollen als een bal. Ga zitten met de benen opgetrokken en de voeten van de grond. Rol achterwaarts en keer terug, zonder je voeten op de grond te zetten.

Bekijk de video met de oefeningen op www.kw.be/delphine

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten