Fit-date (44): Energiek van start

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood, #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.


Heb je drie koffietjes nodig om je ogen wat open te krijgen ’s morgens en kom je pas rond de middag in actie? Met een leuke ochtendroutine word je zo een ochtendmens.

– Zet meteen een leuk deuntje op bij het opstaan. Stel een playlist samen met nummers die je graag hoort. Je geeft er je humeur een boost mee. En veel kans dat je wat gaat meezingen of bewegen! Give it a try!

– Deze tip pikte ik van mijn grootvader. Toen ik vroeger bij mijn grootouders ging logeren zag ik mijn opa elke ochtend meteen na het opstaan enkele gymoefeningen doen in zijn pyjama. Moeilijk moet je het dus niet maken. Hou je slaapkledij nog even aan en beweeg. Vijf minuutjes is meer dan genoeg om je lichaam in gang te krijgen.

– Uitputtende cardio-oefeningen? Stevige krachttraining? Of zoals ik wat stretchen? Ga op zoek naar een routine die bij jou past zodat je er niet tegenop ziet. Je voelt meteen de energierush die nog wel een aantal uurtjes doorwerkt.

Work-out van de week

Deze drie oefeningen maken steevast deel uit van mijn ochtendroutine.

Fit-date (44): Energiek van start

Oefening 1: Hol en bol

Kom op je handen en knieën zitten. Adem in en maak je rug zo hol mogelijk. Adem uit, duw je schouders uit en maak je rug nu zo bol mogelijk terwijl je je kin richting je borst brengt. Herhaal gedurende 1 minuut.

Fit-date (44): Energiek van start

Oefening 2: Twist

Kom op je rug liggen. Strek je linkerbeen op de grond en trek je rechterknie zo dicht mogelijk naar je borst. Breng daarna je rechterknie over de middellijn van je lichaam naar links richting grond. Draai tegelijk je hoofd naar rechts. Hou 1 minuut aan en doe hetzelfde met je andere been.

Fit-date (44): Energiek van start

Oefening 3: Puppypose

Kom op je handen en knieën zitten. Strek je armen voor je uit en laat je onderarmen rusten op de grond. Duw je billen naar achteren en laat je voorhoofd op de grond rusten. Duw in die houding je borst en oksels richting grond. Je voelt je rug helemaal uitrekken en het voelt zalig in de schouders.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.