https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Fit-date (32): Met de voeten op de grond

Delphine Steelandt
Delphine Steelandt Bewegingsexpert

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood, #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

De basis van een mooi en sterk huis is een degelijk fundament. Voor ons lichaam zijn dat onze voeten. Tijd om ze de aandacht te geven die ze verdienen.

– Wist je dat onze voeten een functioneel geheel zijn van 26 botjes en 33 gewrichten, verbonden en ondersteund door 107 ligamenten, 19 voetspieren en 11 onderbeenspieren?

– Hoewel ze letterlijk de steunpilaren zijn van ons lichaam(sgewicht) schuiven we ze veelal onder (of op) tafel en steken we ze in niet altijd even comfortabele schoenen. Met gezondheidsproblemen die perfect vermeden konden worden als gevolg.

– Een goeie mobiliteit is het geheim van gezonde voeten. Gemiddeld stappen we meer dan 150.000 kilometer in ons leven. Maar ook in de auto doen we heel veel beroep op onze twee vrienden met vijf tenen.

– Sterke soepele voeten zorgen dat we stabieler en langer kunnen blijven staan, veel verschillende bewegingen aankunnen, beter kunnen wandelen en lopen. Het geeft ook mentale rust wanneer ze op de juiste manier verzorgd worden.

Speel eens met je voeten

Volgende oefeningen versterken de mobiliteit van je voeten.

– Steun op je handen en knieën met je voetwreef op de grond. Probeer enkele seconden je knieën een klein beetje van de grond te brengen zodat de druk op je wreef vergroot. Neem wat rust en herhaal.

– Zit relaxed op je achterwerk met je benen voor je uit gestrekt. Probeer je tenen aan beide voeten zo ver mogelijk uit elkaar te trekken (zonder je handen te gebruiken natuurlijk). Houd enkele seconden aan, neem wat rust en herhaal. Let op, een krampje loert hier om de hoek.

– Sta rechtop op je blote voeten. Leg een tiental handdoeken op de grond. Probeer ze een voor een met je tenen vast te grijpen en ergens op een tafel of een stoel te leggen. Doe dat zonder steun te zoeken met je handen tegen een muur, zo daag je je voeten echt uit. Doe de oefening met beide voeten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten