Fit-date (28): De grote schoonmaak

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood, #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

Delphine gooit het deze week over de ‘groene’ boeg. (GF)

Een stevige regenbui, wat kan die deugd doen in de zomer. Ze brengt niet alleen afkoeling, maar zorgt er ook voor dat de tuin weer mooi groen kleurt na een periode van droogte. Hoe groener het gras, hoe gezonder. En ook voor ons staat groen voor gezondheid! Enkele leuke weetjes.

Chloro-wat?

De groene kleur van een gazon, planten, maar ook van groenten en fruit ontstaat door chlorofyl. Dat is een kleurstof die voor de groene pigmenten zorgt. Deze stof draagt bij tot de fotosynthese, een proces waarbij koolstofdioxide (CO2) door middel van lichtenergie (zon) wordt omgezet in zuurstof, water en koolhydraten. Wandel je graag in het bos? Dan weet je nu ook waarom je daar zo’n deugd van hebt.

Poetsmannetjes

De voordelen voor ons lichaam? Die zijn eindeloos! Chlorofyl reinigt onze darmen, lever en bloed. Daarnaast kan het de aanmaak van rode bloedcellen (die voor de zuurstofopname zorgen) bevorderen. Als je sport, vragen je spieren veel zuurstof. Zweet je, dan verlies je wat chlorofyl. Dus: sport je veel en graag? Think about your greens.

Overal groen

Chlorofyl vind je in alle soorten groente en fruit, ook al hebben ze geen groene kleur. Maar toch spannen enkele vruchten de kroon! Je lichaam heeft het meest baat bij donkergroene groenten zoals sla, broccoli, andijvie, groene kool, spinazie en boerenkool. Die zijn ook rijk aan ijzer. Een goeie vuistregel: hoe donkerder de groene groenten, hoe meer gezondheidsvoordelen je eruit kan halen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.