Fit-date (26): Vitaler met vitamine C

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood, #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

Wanneer we het hebben over sport en gezondheid komen we vroeg of laat bij de vitaminen terecht. Nu het volop zomert en we kunnen genieten van lange dagen boordevol zonlicht slaan we heel wat vitamine D op, goed voor onze botten en tanden. Maar grote zus, vitamine C, is al minstens even belangrijk.

C staat voor…

… ascorbinezuur! Maar dat mag je snel vergeten. Veel belangrijker om te weten is dat het onze bekendste weerstandsvitamine is. Ze heeft een antioxidante werking, haar bindende functie zorgt voor een betere huid-, pees- en botstructuur en ze speelt ook een ondersteunende rol in ons immuunsysteem. Wist je trouwens dat vitamine C zorgt voor een betere wondheling?

C en sport

Waar vitamine C onze weerstand verhoogt, zal intensief sporten het omgekeerde effect hebben. Met intensief sporten doel ik vooral op topsport, omdat die heel veel van het lichaam vraagt. Vitamine C zorgt voor minder infecties en vermindert spierpijn en -schade. Als je niet genoeg vitamine C uit je voeding haalt zal dat je sportprestaties beïnvloeden.

Met de c van citrusvruchten

Boerenkool, rode paprika, spruitjes… Al die groenten verhogen onze ‘C-level’ aanzienlijk. Wat fruit betreft spannen aardbeien, kiwi’s en zwarte bessen de kroon. En als we over fruit spreken kunnen we natuurlijk niet om onze grote oranje vriend heen. De sinaasappel levert naast vezels heel wat vitamine C. Dat geldt trouwens voor al onze citrusvrienden!

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.