Fit-date (14): zet je ademhaling op punt

Delphine Steelandt is sportinstructrice en voedingsdeskundige en is als bestsellerauteur van onder meer #fitfood, #fitmom en #fitbody expert inzake alles wat gezonde voeding, uitdagend sporten en bewegen is. Elke week geeft ze hier tips voor een fitte levensstijl.

Onrustige mensen hebben baat bij een goede ademhaling.

Een goede ademhaling… Het is iets dat we allemaal perfect zouden moeten kunnen beheersen. Helaas verwaarlozen we het belang van een juiste ademhaling maar al te vaak en letten we er veel te weinig op. Wanneer we sporten is het meestal nog erger gesteld… Ik zet graag enkele puntjes op de i.

Diep inademen

Het is erg belangrijk dat we diep en goed inademen. Dat verhoogt het zuurstofgehalte in ons lichaam waardoor we beter kunnen sporten. Daarnaast verminderen we de kans op blessures en zorgt het voor ontspanning en rust.

Buikademhaling

Wanneer we niet sporten ademen we in via onze neus en buik. Wanneer je inademt duw je je buik vooruit, wanneer je uitademt zakt je buik weer in. Buikademhaling kost minder energie dan borstademhaling en je longen krijgen er ook meer ruimte door om zich met zuurstof te vullen. De lucht die je inademt wordt door je neus gezuiverd en verwarmd tot lichaamstemperatuur. Tijdens cardiowork-outs adem je uit langs je mond, waardoor je afvalstoffen sneller naar buiten gaan.

Hoe leer ik het?

Correct leren ademhalen is niet eenvoudig voor beginnende sporters. Wie sukkelt met zijn of haar ademhaling begint beter bij de basis. Probeer tijdens de inspanning gewoon te blijven ademen. Vermijd dat je ademhaling stokt.

Tip

Onrustige mensen hebben baat bij een goede ademhaling. Een trucje: wanneer je in bed of de zetel ligt en wat wil rusten, adem dan zeer diep in. Houd vervolgens je adem enkele tellen in en adem daarna zeer langzaam uit. Je zal ‘lichter’ worden en helemaal tot rust komen. Geniet van dit moment!

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.