BMW lanceert derde generatie van de 118i: een nieuw gezicht

De nieuwe BMW 1-Reeks werd breder en hoger.
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

In het segment van de ‘betere compact cars’ is de BMW 1-Reeks ontegensprekelijk een succesnummer. Vandaag staat de derde 1-Reeks in de showroom. Die zorgt op technisch vlak alvast voor een revolutie: de aandrijving verhuist naar voren en de motor staat dwars voorin. Wij testten de benzine-instapper 118i in Luxury-uitvoering.

Met dank aan onder meer het grotere ‘nierenrooster’ heeft de 1-Reeks, aldus BMW, letterlijk een nieuw gezicht gekregen. Al is het nog maar de vraag of iedereen dat een verbetering zal vinden. In vergelijking met de tweede generatie is de nieuwste BMW 1-Reeks 0,5 cm korter, maar wel 3,5 cm breder en 1,3 cm hoger geworden. De brede gordellijn en de schuine opstelling van de achterste dakstijlen doen de achtersteven vrij stoer ogen. Opvallend vormgegeven uitlaatpijpen zorgen voor de sportieve uitstraling.

Tot de uitrusting van de BMW 118i Luxury behoren onder meer het multifunctionele leren sportstuur, de fluwelen tapijten, het audiosysteem met zes luidsprekers en de bandendrukcontrole. Het optionele en elektrisch te bedienen panoramadak zorgt behalve voor extra licht in het interieur ook voor een ruimtelijk gevoel. Zoals we van BMW gewoon zijn is het interieur van de 118i afgewerkt met hoogwaardige materialen. Innoverend zijn de verlichte interieurlijsten. Twee displays bieden toegang tot het infotainmentaanbod van het nieuwe BMW Operating System 7.0. Het centrale Control Display bevindt zich optimaal in het gezichtsveld van de bestuurder. Door over te schakelen van achterwiel- naar voorwielaandrijving is de 118i binnenin groter geworden. Met de achterbank plat heb je een kofferruimte van 1.200 liter.

Lichtvoetig rijden

Vandaag is de nieuwe BMW 1-Reeks leverbaar met twee benzinestokers en drie zelfontbranders. Wij testten de BMW 118i, die in tegenstelling tot de typeaanduiding doet vermoeden, geen 1,8 liter motor, maar wel een 103 kW/140 pk sterke 1.499 cm³ metende driecilinder-turbomotor heeft. De prestaties van de BMW 118i stemmen tot tevredenheid. Voorzien van een lichte, vrij communicatieve besturing toont de 118i zich een prettig wendbare én lichtvoetige voorwielaandrijver. Hij pakt bovendien uit met rijhulpsystemen afkomstig uit BMW’s van een hoger segment.

Voor meer relevante informatie, zie ook Tweedehands BMW 1-reeks te koop

BMW lanceert derde generatie van de 118i: een nieuw gezicht

BMW 118i Luxury in cijfers

Lengte: 4,32 m

Breedte: 1,8 m

Hoogte: 1,43 m

Vermogen: 103 kW/140 pk

Koppel: 220 Nm (bij 1.480-4.600 t/m)

Verbruik: 5,3 l/100 km

C02-uitstoot: 121 g/km

0-100 km/u: 10,3 sec.

Topsnelheid: 213 km/u

Prijs: 31.890 euro

+: De BMW 118i beschikt over een uitstekend aandrijfaggregaat.

+: Zijn weggedrag is voorbeeldig.

+: Het interieur is ruim.

-: Er hangt een stevig prijskaartje aan de wagen.