BMW lanceert derde generatie 1-Reeks: rijden in luxe

De nieuwe BMW 1-Reeks is breder en hoger dan zijn voorganger. (GF)
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

In het segment van de betere compactcars is de BMW 1-Reeks een succesnummer. De derde generatie staat nu in de showroom. Op technisch vlak zorgt die alvast voor een revolutie. Wij testten de benzine-instapper, de 118i Luxury.

Met dank aan onder meer een groter ‘nierenrooster’ heeft de 1-Reeks, aldus BMW, letterlijk een nieuw gezicht gekregen. Maar of dat ieders meug zal zijn? In zijaanzicht vertoont de nieuwe BMW 1-Reeks een duidelijke wigvorm. Al even kenmerkend zijn de lage zijruiten. Door de brede gordellijn en de schuine opstelling van de achterste dakstijlen oogt de achtersteven vrij stoer.

Zoals we van BMW gewend zijn, is het interieur van de 118i afgewerkt met hoogwaardige materialen. Innoverend zijn de verlichte interieurlijsten. De gegroepeerde bedieningselementen verhogen het bedieningsgemak en zorgen tegelijk voor meer opbergruimte. Twee displays met een scherm van 10,25 inch bieden toegang tot het infotainmentaanbod van het nieuwe BMW Operating System 7.0. Het centrale controldisplay bevindt zich optimaal in het gezichtsveld van de bestuurder. Het overschakelen van achterwiel- naar voorwielaandrijving heeft een belangrijk voordeel: de interieurruimte is er groter door geworden. Met de achterbank plat laat de BMW 118i toe tot 1.200 liter mee te nemen. Onze testwagen was voorzien van zowel het Business Pack Plus als het Comfort Pack, pure luxe.

Driepitter

Vandaag is de nieuwe BMW 1-Reeks leverbaar met twee benzinestokers en drie zelfontbranders. Wij reden de BMW 118i, die, in tegenstelling tot de typeaanduiding doet vermoeden, geen 1,8 liter motor, maar wel een 103 kW/140 pk sterke 1.499 cm³ metende driecilinder-turbomotor heeft. De prestaties van de BMW 118i stemmen tot tevredenheid. Wij noteerden tijdens de test een gemiddeld verbruik van 6,7 liter. Voorzien van een lichte, vrij communicatieve besturing toont de BMW 118i zich een prettig wendbare én lichtvoetige voorwielaandrijver.

Voor meer relevante informatie, zie ook Nieuwe BMW in stock

BMW lanceert derde generatie 1-Reeks: rijden in luxe

De BMW 118i Luxury in cijfers

Lengte: 4,32 m

Breedte: 1,8 m

Hoogte: 1,43 m

Vermogen: 103 kW/140 pk

Koppel: 220 Nm (bij 1.480-4.600 t/m)

Verbruik: 5,3 l/100 km

C02-uitstoot: 121 g/km

0-100 km/u: 10,3 sec.

Topsnelheid: 213 km/u

Prijs: 31.890 euro

+ : Een uitstekend aandrijfaggregaat.

+ : Een voorbeeldig weggedrag.

+ : Het interieur is ruim.

– : Het prijskaartje is stevig.