Ontwerper omstreden affiche Belgica heeft roots in… Vichte

Belgica © GF
Redactie KW

De affiche waarop een eland enthousiast een neushoorn beklimt, werd verboden in Frankrijk en moest ook voor de NMBS in ons land aangepast worden.

Dat Belgica (de film van Felix Van Groeningen geïnspireerd door het verhaal van het legendarische café De Charlatan in Gent) serieus wat West-Vlaamse input meekreeg, hadden we al uitgebreid uit de doeken gedaan. Met Sarah Vandeursen en Emily Deroo op de soundtrack, Tom Vermeir in één van de hoofdrollen, kleinere passages voor onder meer Sam Louwyck & Tom Ternest én het West-Vlaams als voertaal, is Belgica al even West-Vlaams als Gents. Maar één aspect hadden we nog niet belicht. De bekende affiche, in Frankrijk verboden en ook bij de NMBS met weinig enthousiasme onthaald, werd ontworpen door Mario Debaene. En dat is -jawel- een uitgeweken West-Vlaming.

De keuze voor een eland en een neushoorn was snel gemaakt ja

De roots van Mario Debaene liggen in Vichte, maar de grafisch ontwerper liet de dorpsgrenzen al snel voor wat ze waren. Na zijn studies aan de academie in Gent, waar hij animatiefilm studeerde, trok Mario Debaene naar Frankrijk, waar hij onder meer cartoons tekende voor Le Monde. Hij vertoefde bij onze zuiderburen van 1996 tot 2000. Daarna keerde hij terug, maar wel naar Gent. Niet naar Vichte. Intussen geeft Mario Debaene zelf les aan de studenten animatiefilm aan het KASK en doet hij freelance grafische opdrachten, onder meer voor Recto Verso, Wunderbaum en de website van Mo* magazine.

Ik had eerlijk gezegd nooit vermoed dat er mensen aanstoot aan zouden nemen

En dus ook voor… Felix Van Groeningen. “Ik ken Felix van toen ik in de nasleep van De Helaasheid der Dingen een opdracht voor hem deed”, vertelt Mario. “Hij contacteerde me bij het prille begin van Belgica. Het eerste idee was al geboren bij een van de aanvragen voor het Vlaams Audiovisueel Fonds, intussen een jaar of twee geleden.” Al vrij snel lag het ontwerp vast, met het bekende zwarte silhouet van twee copulerende dieren op een knalrode achtergrond. “De keuze voor een eland en een neushoorn was snel gemaakt ja”, bekent Mario. “Maar ik had eerlijk gezegd nooit vermoed dat er mensen aanstoot aan zouden nemen. Ik zat er meer mee in dat de kleurkeuze, gewoon rood en zwart, een probleem ging geven, omdat dat voor filmaffiches nu eenmaal niet evident was.”

Intussen kreeg het bekende beeld ook al een paar varianten, onder meer met een poedel en met een zeepaardje. “Er waren er voor Valentijn en voor Vedett, ik denk dat er intussen al een twaalftal versies bestaan”, vertelt de ontwerper.

(FV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier