Tielt / Verkeer en Mobiliteit Tielt / Verkeer en Mobiliteit “Station is toegangspoort” Helen Michel van de voedingszaak Koken slaat de nagel op de kop. "Het station is dé toegangspoort voor wie hier aankomt. Met enkele kleine investeringen kan men hen hier welkom heten. Men vergeet vaak dat mensen meer dan vroeger bewust voor openbaar vervoer kiezen." 26 november
Lichtervelde / Verkeer en Mobiliteit Lichtervelde / Verkeer en Mobiliteit “Vooral blij dat het aanbod niet vermindert” 26 november
Izegem / Verkeer en Mobiliteit Izegem / Verkeer en Mobiliteit Meer veiligheid en comfort Een belangrijk luik in het vervoersplan van de NMBS is ook het verbeteren van het comfort en de veiligheid. In die optiek worden er in Ingelmunster belangrijke werken uitgevoerd aan sporen en station. Kostprijs: 2,6 miljoen euro. 26 november
Menen / Verkeer en Mobiliteit Menen / Verkeer en Mobiliteit Pendelen: vloek of zegen? Vanuit onze regio pendelen dagelijks heel wat mensen naar hun werk of studie. Wat vinden zij van de veranderende treinregeling? Is het een verbetering of wordt het net moeilijker? Waar zijn er verbeteringen mogelijk? Zouden ze de trein willen ruilen voor de auto of net niet? 26 november
Anzegem / Verkeer en Mobiliteit Anzegem / Verkeer en Mobiliteit “NMBS laat ons links liggen” De nieuwe dienstregeling van de NMBS bedient de stations in Anzegem en Vichte maar stiefmoederlijk. De treinmaatschappij beloofde het regionale aanbod te versterken, maar de Anzegemnaar zal straks op de kortste rit van de gemeente richting Brussel twaalf minuten langer moeten sporen. Twaalf minuten? Een klein kwartiertje zou je kunnen zeggen, maar met vaak heel … 26 november
Diksmuide / Verkeer en Mobiliteit Diksmuide / Verkeer en Mobiliteit “Decemberhervorming jaagt de mensen weer in de auto” "Door de decemberhervorming van de NMBS is er geen rechtstreekse verbinding meer tussen de Westkust en Brussel", zegt treingebruiker Peter Bossu. "Mensen moeten één of twee keer overstappen om van De Panne, Veurne of Diksmuide op de luchthaven te geraken. Zoiets jaagt de mensen weer in de auto." 26 november
Roeselare / Verkeer en Mobiliteit Roeselare / Verkeer en Mobiliteit “Voer de stoptrein weer in!” Geert Messiaen, zonder twijfel dé ervaringsdeskundige van het treinverkeer van en naar Roeselare, komt met een merkwaardig pleidooi: laat op de spoorlijn 66 weer stoptreinen rijden, pas dan kan je écht een snelle verbinding realiseren tussen de grote West-Vlaamse steden. 26 november
Oostende / Verkeer en Mobiliteit Oostende / Verkeer en Mobiliteit Reistijden van en naar Oostende ingekort met nieuw vervoersplan Met het nieuwe vervoersplan worden de reistijden op enkele lijnen naar Oostende ingekort. Er zijn ook enkele ochtend- en avondtreinen op weekdagen die 18 minuten later vertrekken, wat voor de reizigers in kwestie wel impact heeft. 26 november
Kortrijk / Verkeer en Mobiliteit Kortrijk / Verkeer en Mobiliteit Nieuwe treinwasstraat in Kortrijk kost 5,3 miljoen euro Vanaf 10 december gaat het nieuwe vervoersplan van de NMBS in. Wat Kortrijk betreft wordt vooral de focus gelegd op investeringen: er is bijvoorbeeld het Stationsproject, terwijl de Belgische spoorwegmaatschappij ook veel geld uittrekt voor de werkplaats in Kortrijk. "Eind 2019 wordt de nieuwe treinwasinstallatie in gebruik genomen", aldus Geert Dierckx. 26 november