Rachel Hiew van ‘The Abba Story’ komt terug naar Kursaal Oostende: “Vorige keer was er zelfs een zotte groep schreeuwende vrouwen aanwezig”

© Patrick Roddelkopf
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Op zaterdagavond 30 oktober is ‘Thank You For The Music – The Abba Story’ te gast in Kursaal Oostende. Op zaterdagavond 14 mei komen ze naar de Stadsschouwburg in Antwerpen. Vroeger stonden ze al eens in Kursaal Oostende. “Dat vergeten we nooit, want toen was er zelfs een zotte groep schreeuwende vrouwen aanwezig die zorgden voor heel wat ambiance”, lacht Rachel Hiew.

De schitterende live show ‘Thank You For The Music – The ABBA Story’ keert terug naar ons land. De show die voorzien was op vrijdag 23 april 2021 in de Antwerpse Stadsschouwburg wordt verplaatst naar zaterdag 14 mei 2022. Tickethouders worden hier persoonlijk van op de hoogte gebracht. Maar er wordt nog een extra Belgische halte toegevoegd aan het tourschema. Ook op zaterdag 30 oktober 2021 is het muzikale spektakel te zien in het Kursaal in Oostende.

Het Engelstalige spektakel reist zowat heel Europa rond. Een internationale topcast brengt de grootste hits van Agnetha, Anni-Frida, Benny en Björn tot leven. “Waterloo”, “Mamma Mia”, “Take A Chance On Me”, “Money, Money, Money”, “Dancing Queen”, “Thank You For The Music” en alle andere onvergetelijke ABBA-songs, gebracht door artiesten die niet alleen verbazingwekkend hard lijken op de originele line-up, maar ook in staat zijn om hun sound met een doorgedreven perfectie te reproduceren. Een terugblik op een onvergetelijk stukje muziekgeschiedenis, met een muzikaal en visueel erg hoogstaande productie. We sloegen een babbel met Rachel Hiew van het gezelschap.

Goeiemiddag Rachel, fijn je aan de telefoon te horen. Weet je, mijn generatie heeft nooit Abba live horen spelen, en zal er waarschijnlijk nooit de kans toe krijgen?

“Dat is best mogelijk. Je kan nu wel hun avator ontmoeten, ze hebben nu een digitale holografische show. Maar je zal ze inderdaad misschien nooit meer in het echt zien optreden.”

Geven jullie dus de show, als coverband, die we nooit te zien kregen?

“Ja, inderdaad, het is een fantastische show, met heel veel fun. Ik doe deze show nu al 10 jaar en ik moet zeggen dat de energie die we terugkrijgen van het publiek op het einde enorm is, het eindigt telkens met een feestje. Het is zowel een show als een concert. We brengen de geschiedenis van de vroege jaren van Abba, hoe ze elkaar leerden kennen, wanneer ze begonnen muziek op te nemen.. Je krijgt ook wat background informatie. Het eerste deel is meer een musical, het tweede deel is dan meer een ervaring van een Abba-concert.”

In de jaren ‘70 was Abba heel populair, met schreewende mensen in het publiek, welke reactie krijgen jullie?

“(Lacht) We hadden ook al wat schreeuwende uitzinnige mensen in het publiek Ik herinner mij de laatste keer dat we in Oostende speelden, toen was er een groepje zotte vrouwen aanwezig. We konden zelfs de muziek niet meer horen van de intro van een liedje omdat ze zo luid schreeuwden. Dat was echt superleuk. We beleven dus soms een klein fragmentje van wat hun leven was.”

Jij zingt het deel van Agnetha, en je bent zelf ook een heel mooie vrouw. Voel jij zelf ook de aanbidding van de mannen in de zaal, zoals zij dat aanvoelde?

“Dankjewel (lacht verlegen), we kleedden ons inderdaad een beetje zoals zij deden, sexy, en we voelen dat we dat moeten, omdat het publiek dat toch een beetje verwacht. Als we denken aan Agnetha en Frida, denken we spontaan aan die twee sexy disco-meiden. Als ik zelf naar een Abba-show zou gaan, zou ik dat ook willen zien. Als je kijkt naar de jaren ‘70, hoe vrouwen toen waren gekleed en dat is zo leuk eraan. Je kan niet gewoon die kostuums aandoen, maar je moet je er ook zo naar gedragen.”

Hoe voelt het voor jou?

“Oh, ik hou ervan (lacht) om twee uren op het podium de seksbom te spelen, en dan trek je uw kostuum af, ben je terug jezelf en ga je naar de supermarkt en doe je weer saaie dingen. Ik heb er geen problemen mee, en amuseer mij enorm. En onderschat niet hoe de vrouwen de mannen van onze Abba sexy vinden hoor, ze schreeuwen ook vanuit het publiek.”

© Patrick Roddelkopf

Is het mogelijk om in 2021 de sfeer van de jaren ’70 op het podium te krijgen?

“Je kan dit nooit voor 100 % terugbrengen, we kunnen je er heel dicht bijbrengen, zo dicht als mogelijk is. We slagen er redelijk goed in, en we merken dat sommigen mensen eventjes vergeten dat we 2021 zijn, dat we mensen teleporteren in de tijd. Je moet echt komen zien, het is een fenomenale show, al zeg ik het zelf.”

Sommige songs van Abba zijn heel persoonlijk en emotioneel. Lukt het om dit te brengen als coverband?

“Om die liedjes te zingen en te brengen, denk ik zelf op dat moment wat zij dachten en doorstonden in die tijd in hun leven. Ik voel wel bepaalde aspecten van hun leven, en hoe ze dit in de vorm van glamrock vertaalden in hun muziek. Je kan deze muziek niet benaderen zonder dit allemaal te voelen, het zou niet hetzelfde zijn. De muziek van Abba is doorweven van emoties, en dat is mijn vertaling ervan, wat zij ervaarden in hun leven wanneer ze het lied zongen, in welk deel van hun leven waren ze. Weet je, in het laatste deel van Abba waren hun liedjes best wel bitter, in de liedjes die ze opnamen naar het einde toe was een deel pyschologie in hun teksten aanwezig. Je moet daar de nadruk op leggen op het podium, anders ben je inderdaad zoals je zegt maar een coverband in kostuum.”

Is de authenticiteit van de kostuums belangrijk voor jou?

“Het is belangrijk voor mij, omdat het ook belangrijk is voor het publiek. Ik ben van dezelfde generatie als jou, en ik herinner mij toen Abba een revival kende in de jaren ’90 dat het een ontgoocheling was dat coverbands niet klonken en eruit zagen zoals Abba. Je wou naar huis gaan en hun echte muziek terug opleggen. Dat is hoe ik mij voelde toen ik een zwakke Abba-show zag, en de meisjes en jongens er totaal niet uitzagen zoals de echte leden, en toen ook nog niet klonken zoals hen.”

Een lastige vraag: denk je niet dat veel mensen ontgoocheld zouden zijn als de echte Abba nu live een show bracht, na al die jaren?

“Dat is een heel moeilijke vraag (lacht) Ik denk dat mensen hun idolen meestal zien verouderen, neem nu bijvoorbeeld Madonna en Tom Jones. Je hebt ze zien verouderen, zien evolueren. Het laatste live optreden van Abba was in 1982, 39 jaar geleden. Dat was de laatste keer dat mensen de echte Abba ervaarden. We hebben de kans niet gehad om hen oud te zien worden. Je kan het vergelijken met een familielid die je 30 jaar niet gezien hebt, dat is een schok als je hen opnieuw ontmoet. Ik denk dat als je hen nu live zou zijn, hun “legende” die je zelf in je hoofd hebt, een beetje zou verwoest zijn. In dit aspect kan ik hen wel begrijpen dat ze een andere richting hebben gekozen om terug te komen met hun nieuwe liedjes in de vorm van avatars op het podium met live muzikanten. Ze willen niet terug live optreden en hun publiek ontgoochelen. Aan de andere kant zou het wel heerlijk zijn hen terug live te zien optreden…Dat was een heel lastige vraag.”

Merken jullie meer interesse voor jullie optredens nu Abba met nieuw werk komt?

“Absoluut! Er was altijd wel interesse in alles wat Abba betreft, zelfs als je geen fan bent, ken je zeker liedjes van hen. Nu is er zeker meer interesse. Ze zetten opnieuw een trend in. Ze hadden in hun beginperiode de vernieuwing van hun muziekclips en nu starten ze de Avatar Show op. Ze zijn echt genieën in vernieuwing en hoe ze hun werk promoten. Ik hoor soms mensen zeggen: ach, de nieuwe liedjes zijn toch niet zoals hun oude liedjes, en sommige mensen zeggen dat ze teveel lijken op de oude liedjes. Ik zou zelf ontgoocheld zijn mocht Abba hun typische geluid verloren had. We hadden 30 jaar om hun repertoire gewend te zijn, hoe de liedjes al die jaren groeiden in ons. Ik luister veel naar de nieuwe liedjes en hoe meer je ze hoort, hoe meer zij ook groeien in mij, de emoties en de teksten. Ik kijk ernaar uit om dit ook te zingen, het voelt vreemd om 10 jaar dezelfde liedjes te zingen en plots is er nieuw materiaal. De liedjes zijn nog niet uitgebracht. We kunnen ze dus nog niet zingen als we naar België komen, maar uiteindelijk gaan we niet anders kunnen dan ze ook in onze show brengen. De fans zullen dat zeker verwachten.”

Mijn persoonlijke dank voor dit interview, Rachel, jouw woorden sporen mij zelf aan om naar de show te komen kijken.

“Je moet zéker komen kijken, ik garandeer je dat je niet ontgoocheld zal zijn, ik zie jou dus in Oostende?” (PADI & Sandro)

Zaterdag 30 oktober om 20 uur in Kursaal Oostende. Tickets aan 74,75 -50,50 – 40,25 en 33,25 euro. Nu te koop via livenation.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier