https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Jan Van Esbroeck, CEO Sportpaleis Group, over de samenwerking met Middelkerke: “Het is een project van drie jaar”

Jan Van Esbroeck met op de achtergrond een ‘deeltje’ van de concerttent.© PADI/Daniël
Jan Van Esbroeck met op de achtergrond een ‘deeltje’ van de concerttent.© PADI/Daniël
Patrick Depypere
Patrick Depypere Showbizzmedewerker

Jan Van Esbroeck, CEO Sportpaleis Group, en Jean-Marie Dedecker, burgemeester van Middelkerke, toasten aan de bouwwerken van de Proximus Pop-Up Arena in Middelkerke op de samenwerking en vooral op de muzikale zomer. In de maanden juli en augustus staan er al heel wat bekende artiesten gepland, die op deze locatie zullen optreden. Klinkende namen zoals Clouseau, Bart Peeters, Natalia, Gers Pardoel, Axelle Red, enz. staan al op de affiche en zullen optreden in een stoere concerttent van 19 meter hoog, 60 meter breed en 60 meter diep, met een capaciteit van 2.500 personen per show.

Aan Jan Van Esbroeck, CEO Sportpaleis Group, stelden we enkele vragen over dat mooie project in de badstad Middelkerke.

Hoe kwam die samenwerking met stad Middelkerke tot stand?

Jan: “Het idee om een pop-up arena te bouwen is al enkele jaren oud. Dat kwam dus niet zomaar uit de lucht gevallen. Enkel duurde het wat langer door die corona. Vorig jaar hadden we tijd over en dus begonnen we daar werk van te maken. We werkten het concept verder uit. Daarna zochten we naar een ideale locatie. We wilden in het midden van de kustlijn zitten en dus zijn we heel snel hier uitgekomen in Middelkerke. Ik kende Jean-Marie Dedecker uit een vorig leven. Het contact was vlug gelegd en we zijn hier met open armen ontvangen.”

Het komt dus niet door de rustige periode door corona dat dit nieuwe concept ontstond?

Jan: “We waren er dus al langer mee bezig. Het is in feite een beetje het concept van Mozes en de berg. We zitten met zalen, maar de mensen zitten aan de kust. We besloten onze zalen naar de kust te brengen. Onze industrie ligt ook stil in de zomerperiode. Dat is wat vervelend. We zitten met 100 mensen in dienst, die ook wat vakantie kunnen gebruiken. Als de berg niet naar Mozes komt, moet Mozes naar de berg gaan. Dat is het achtergrondprincipe. Het idee bestaat dus al méér dan vijf jaar geleden. Nu hadden we de tijd om het uit te werken.”

Het is een samenwerking die iedere dag maar groter en groter wordt. Gaan er in de komende dagen nog nieuwe namen worden gelanceerd of stopt het met al die klinkende namen die nu al op de affiche staan?

Jan: “Het is inderdaad al een mooi lijstje geworden, maar blijf onze website in het oog houden. Ik denk dat er in een korte periode nog meerdere nieuwe aankondigingen worden gelanceerd.”

Een zicht op de concerttent in aanbouw.© PADI/Daniël
Een zicht op de concerttent in aanbouw.© PADI/Daniël

Hoe voelt het om terug aan de slag te kunnen gaan? Om opnieuw creatief en ook actief bezig te mogen zijn?

Jan: “We zijn een facilitairbedrijf. Wij zorgen voor een zaalinfrastructuur. De artistieke creativiteit is werk voor organisatoren en artiesten. Soms zijn wij ook organisator, zoals een aantal keren in Middelkerke. Het is een overheerlijk gevoel om terug te kunnen starten. We werken vooral met vrijwilligers in zo’n infrastructuur, die de plaats aanwijzen, enz. We dachten van ze nu aan de kust te zoeken, maar daar is geen sprake van. Deze medewerkers komen mee uit Antwerpen, zelfs de kuisploeg blijft ons trouw. Dat zorgt voor een fantastisch gevoel, ook voor onze medewerkers..”

Was je al goed thuis in Middelkerke? Kende je deze badstad goed? CEO Jan Vereecke is meer thuis – door familiale omstandigheden – in Koksijde.

Jan: “Middelkerke was voor mij onbekend terrein. Ik verblijf wel eens in Duinbergen. Als kind verbleef ik vaak in Nieuwpoort, maar Middelkerke probeer ik nu te leren kennen. Dat bevalt mij wel.”

Zal dit concept een ‘blijver’ blijven of is het toch een éénmalig project?

Jan: “We zijn van plan om het minstens drie jaar uit te proberen om te bekijken of er een rendement uit komt. Dat zal dit jaar niet het geval zijn omwille van corona. Maar zo’n zaal heeft zijn tijd nodig om zijn positie te kennen. De mensen moeten er ervaring mee doen. We hebben dus een driejarig project vastgelegd.”

Er staan al heel wat shows geprogrammeerd. Naar welke show kijkt jij het meest uit? Van wie ben jij échte fan?

Jan: “Dat is een heel oneerlijke vraag, vind ik. Ik kijk uit om met Axelle Red samen te werken. Vijftien jaar geleden produceerde ik haar show in het Antwerpse Sportpaleis. Sindsdien heb ik dat contact verloren. Dat is een grote madame, die in eigen land minder gewaardeerd is. Ik ben heel goed bevriend met Bart Peeters. Het is een plezier om die op een podium te zetten. Clouseau is kind aan huis bij ons. We legden het parcours samen af. ’t Is toch een onfaire vraag.”

Het is in een imposante tent, maar nu vooral mooi weer?

Jan: “Voor ons mag het regenen. Iedereen zal droog en warm zitten. Het is goed dat er hier een windje staat, zodat de verluchtingssituatie ideaal zal zijn en we op dat vlak aan alle normen gaan voldoen. Ik denk dat we met ideale omstandigheden zitten om dit project waar te maken.” (PADI)

Vanaf 8 juli eerste show met Natalia. Info en tickets: www.proximuspopuparena.be .

Jan Van Esbroeck, CEO Sportpaleis Group.© PADI/Daniël
Jan Van Esbroeck, CEO Sportpaleis Group.© PADI/Daniël

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten