https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Helmut Lotti zingt op ‘Italian Songbook’ de rijkste melodieën van de wereld

© Gwenny Eeckels
Patrick Depypere
Patrick Depypere Showbizzmedewerker

Op 28 december 2021 begint Helmut Lotti aan zijn nieuwe tournee met start in Kursaal Oostende. Daarna trekt hij ook nog naar Antwerpen, Gent, Luik, Hasselt en Charleroi. Sinds kort ligt zijn nieuwste plaat ‘Italian Songbook’ in de winkel, die vorige week ook al op nummer drie binnen kwam in de Vlaamse Album Charts. De zanger heeft in zijn 30-jarige durende carrière ongeveer al alles gezongen wat iemand maar kan zingen: Nederlandstalige variété en rock, klassieke muziek, Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en Russische muziek, Elvis-songs, popklassiekers, swing, soul en American standards. Dit allemaal met zijn Golden Symphonic Orchestra. Alles wat Helmut muzikaal aanraakte, veranderde in goud of platina, zowel in binnen- als buitenland. Momenteel verkocht hij al ongeveer 14 miljoen albums.

Tijdens de lockdown had Helmut in zijn woning in de Ardennen voldoende tijd om zich te focussen op zijn nieuw muzikaal project ‘Italian Songbook’. Dit meesterwerk past als gegoten in zijn rijke oeuvre.’Italian Songbook’ bevat een verzameling Italiaanse hits, die Helmut op zijn heel eigen romantische manier interpreteert, zoals steeds rijk gearrangeerd voor groot orkest. Zoals steeds is zijn muziekkeuze ook heel divers en verrassend. Toch loopt er duidelijk een rode draad doorheen het album: melodie. Helmut blinkt uit in het zoeken, vinden en zingen van rijke melodieën, en Italië gaf de rijkste melodieën aan de wereld. Een babbel mocht niet ontbreken en dus spraken we met Helmut af in restaurant Gran Duca van het Hyllit Hotel in Antwerpen, waarna we voor een foto even naar het nabije dakterras trokken.

Toen ik luisterde naar je Italiaanse songs, dacht ik inderdaad aan het verleden, onder de vleugels van Piet Roelen, waar je zo’n sterke albums zoals ‘Out of Africa, ‘From Russia with love’, ‘Latino Love Songs’ enz. uitbracht. Ik maakte ze allemaal mee, afgewerkt tot en met. Was het een vereiste van je dat uw nieuw project opnieuw een heel afgewerkt pareltje moest worden, met professionele muzikanten, met hoogstaande nummers. In feite een beetje een vervolg op je vroegere succesvolle jaren?

Helmut: “Inderdaad, dat was wel de bedoeling om terug heel mooie melodieën te zingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Een mix tussen heel bekende en minder bekende melodieën en dingen waar ik mijn eigen invloed in kan steken. Ik vond dat ik aan de mensen terug een cross-over plaat moest geven. Want de pop classics en symfonie was een mooie plaat, maar dat was popmuziek terwijl er nu weer klassieke muziek in zit. We hebben er terug een mix van gemaakt en dat is wat de mensen zo graag hebben van mij.”

Ik ken geen Italiaans, maar de melodieën kwamen bekend voor. Stonden ze al op het vorige albums of sommigen toch ervan?

Helmut: “Eentje maar, ‘Torna A Surriento’. Sommigen liedjes zijn wel van andere zangers, zoals Elvis en Shirley Bassey: ‘Never Never’ en ‘This is my life’, oorspronkelijk een Italiaans lied. Het zorgt direct voor herkenbaarheid, maar omdat het in ‘t Italiaans gezongen is, is het onmiddellijk weer fris.”

Hoe moeilijk was het om Italiaans aan te leren?

Helmut: “Ik zong op mijn andere platen al Italiaans. Ik heb sowieso de originelen heel vaak beluisterd. Ik heb alle teksten opgezocht op het internet, allemaal laten checken en allemaal zelf vertaald via google translate. Behalve de Napolitaanse, want dat is een dialect. Het is een zoektocht geweest, maar ik weet ook voor 100 % wat ik aan het zingen ben. Ik steek er met plezier mijn tijd in. Dat is de totaalervaring om met zo’n plaat bezig te zijn.”

Is dat moeilijk, dat Napolitaans?

Helmut: “Het is een dialect, zoals in het West-Vlaams zingen. Ik heb ook zo’n nummers gekozen omdat het ‘traditionals’ zijn. Dat zijn traditionele liedjes waar je heel veel kan en mag mee doen, zonder dat je toestemming nodig hebt van de auteurs. Die liedjes zijn al eeuwenoud. Dat heeft een heel mooie geschiedkundige basis en de Italiaanse sfeer, maar toch de vrijheid om er iets heel moois mee te doen.”

© Gwenny Eeckels

Je bent al in heel veel landen geweest, ben je ook een fanaat van Italïe?

Helmut: “Ik ben er toch al vijf of zes keren geweest. Een paar keer professioneel en anders op reis. Ik was al in Toscane, Venetië, Sienna, Firenze…”

Aan welke criteria moesten de Italiaanse nummers voldoen?

Helmut: “Het moesten mooie melodieën zijn, een beetje bekend maar niet heel bekend en ze moesten in verschillende genres zijn, zodat het een plaat is met afwisseling. Ondanks de meeste nummers balades zijn, zit er toch voldoende afwisseling in. Ik heb één nummer ook zelf geschreven, wat wel een uptempo nummer is. Ik dacht: waar kan ik nu een leuk nummer over schrijven? ‘Tarantella’. Het is ¾ Engels en ¼ Italiaans, waardoor je toch die sfeer meekrijgt. Het resultaat is een tongue in cheek gecroonde tarantella geworden. De song kreeg dan ook de naam ‘Tarantella’ mee. Deze dans dankt zijn naam volgens sommige aan Tarente, een dorp in het Zuid-Italiaanse Apulië, volgens anderen dan weer aan de tarantula en zijn giftige beet. De dans wordt vaak gedanst op bruiloften, zoals je ook in de film ‘The Godfather’ kan voorstellen. Wat de oorsprong ook is, maar ik ben in dat lied een dankbare prooi voor een bloedmooie tarantula met een jaloers lief…”

Componeerde je dat nummer terwijl je Italiaanse wijn dronk en Italiaanse gerechten aan het eten was ? Of heb je dat niet nodig ?

Helmut: “Neen, dat nummer componeerde ik terwijl ik wandelde in het bos in de Ardennen. Héél vaak komen er melodieën in mijn hoofd als ik aan het wandelen ben. Je zit dan in een ritme. Ik hoor vogels fluiten en voor de rest hoor ik niets.”

Waarom staat er op je nieuwe album maar één song van jezelf op?

Helmut: “Ik vond dat voldoende.”

Was het album een moeilijke bevalling ? Ben je er veel mee bezig geweest ?

Helmut: “Eigenlijk stond alles héél vroeg vast. We hebben wel veel bijgeschaafd. Ik voelde ook aan dat het album een uptempo miste, daarom schreef ik de ‘Tarantella’. Ik schreef ook nog een Italiaanse popsong, maar daar staat nog geen tekst op. Ik wil die integraal gebruiken in het Italiaans, maar één probleem: Ik kan geen Italiaans. Ik gaf het ook nog niet aan iemand anders om er een tekst op te voorzien. Die ligt nu nog in de kast.”

Welke song van op het album ligt je het meest nauw aan het hart ?

Helmut: “’Al Di là’ is geen gekend nummer, maar ligt wel het nauwst aan m’n hart. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nummer ook nog niet kende. Het was mijn manager die er mee afkwam. Ik vond het een ongelofelijke mooie melodie. Toen ik de tekst vertaald had, was ik er volledig weg van. Het is een liefdesliedje, de meest romantische melodie van de plaat. De inhoud is boven alles wat ik belangrijk vind in mijn leven, boven al mijn dromen, boven alles en daar sta jij…”

Welke song kwam het moeilijkst tot stand ?

Helmut: “’La Villanella’, omdat het een Zuid-Tiroolse wals is en die klonk bijna als een jodelnummer. Er was ook amper een couplet aanwezig. Ik heb door middel van een modulatie dat complet dubbel zolang gemaakt, ik had dan tenminste een liedje. Dat complet is in het origineel trager en dan komt het refrein.”

Zijn Italiaanse liedjes moeilijk om te zingen of om gevoel erin te steken in vergelijking met andere song die je ooit al bracht ?

Helmut: “Om gevoel erin te steken is het heel gemakkelijk, want de melodieën voel je zo aan. Tekstueel is het niet zo gemakkelijk. Het is ook moeilijker dan in het Spaans te zingen. Maar éénmaal het op het punt staat is Italiaans wel de mooiste taal om in te zingen, vind ik.”

Als artiest moet je je niet meer bewijzen. Is er toch nog iets dat je wilt verwezenlijken ?

Helmut: “Verwezenlijken niet, maar ik zou wel graag een paar dingen nog willen doen, zoals een musical zelf schrijven.”

Hoe heb jij corona doorstaan ?

Helmut: “Door deze plaat te maken. Ik had veel tijd om er aan te werken. Ik spendeerde veel tijd in de Ardennen, omdat ik er al vier jaar woon en dat was ook mijn geluk. Ik begrijp dat mensen het moeilijk hadden om binnen te blijven. Daarom vond ik sommige maatregelen – op een bepaald moment mocht je enkel en alleen buiten met een perimeter van je woonplaats en dat vond ik erover – het was paniekvoetbal, dat begrijp ik. Het beleid kunnen we niets kwalijk nemen. Ik hoop wel dat ze er iets van hebben geleerd. Ik hoop ook dat ze de problemen niet aanpakken als ze beginnen, maar dat ze nu al scenario’s aan het uitschrijven zijn.”

Is in de Ardennen leven ook veel relaxer ?

Helmut: “Waar ik woon wel, want ik woon op een berg en ik had ook geen last van overstromingen. Beneden in de vallei was het overal een ramp. Ik heb rare dingen gezien… Halve bomen, drijvende frigo’s… Dat zag je wel niet op televisie, want ze gingen naar de echte grote rampgebieden. Ik kan u verzekeren dat iedereen die laag woonde in de Ardennen, afgezien heeft…”

Wat staat er nog op de planning tussen nu en de start van jouw tournee ?

Helmut: “Heel veel promo en televisie optredens. Dat is voor mij de vermoeiendste periode van alles. Een keer dat ik op tournee vertrek, val ik in een soort van structuur. Bij promodagen heb je dat niet. Geef mij maar structuur. En de toekomst? Dat weet ik nu nog niet, maar ik heb wel al een paar nieuwe ideeën in mijn hoofd.”

We kunnen zwijgen hoor!

Helmut: “Het probleem is dat ik niet weet hoeveel echte platen ik nog kan maken in de toekomst. Hoeveel budget moet je er nog insteken als er bijna geen verkoop meer is? Daarom hoor je vandaag veel laptopproducties.”

Waar is de tijd in de jaren negentig van het persmoment dat jij méér dan 300 000 cd’s in voorverkoop van een nieuw album had verkocht die allemaal daar stonden op palletten.

Helmut: “Ja ik weet het…, maar die tijd is voorbij. Nu is een plaat een visitekaartje geworden voor mijn tournee.”

Jo Vally zei onlangs tegen mij dat het misschien wel zijn laatste cd was die hij uitbracht, want het is een zware investering en nu wordt er meer gestreamd.

Helmut: “Ik geef hem geen ongelijk!.” (PADI)

Tournee Helmut Lotti: Kursaal in Oostende (28 december 2021), Koningin Elisabethzaal in Antwerpen (29 december 2021), Capitole in Gent (30 december 2021), Le Forum in Luik (8 januari 2022), Ethias Theater in Hasselt (14 januari 2022) en Palais des Beaux Arts in Charleroi (29 januari 2022). Tickets: www.gracialive.be

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten