Festival Dranouter test multimedia-experiment en zoekt 40 sfeerreporters

Dranouter. © BELGA
Redactie KW

VRT, BBC en diverse europese multimediabedrijven zullen komende zomer tijdens Festival Dranouter nieuwe technologieën uittesten en zoeken 40 sfeerreporters.

De organisatie denkt aan hoe het thuisfront het festival beleeft, en hoe de meest magische momenten van drie dagen concerten en animatie buiten het terrein kunnen verspreid worden. In 2015 werkt het festival daarvoor met ‘The Wall of Moments’. Dat is een festivalapp die de VRT-afdeling Onderzoek & Innovatie op Dranouter uittest.

De ogen, oren en smartphones van veertig testreporters zullen worden ingezet als sfeerambassadeurs. Zij maken filmpjes van één minuut en sturen deze via de app door naar een testplatform. Hier worden de beelden bekeken, gekeurd en gecombineerd met professionele opnames om de festivalervaring zo levendig en kwaliteitsvol mogelijk te benaderen. Op die manier kunnen ook de sterren van voor het podium vastgelegd worden: de beste luchtdoedelzakken tijdens Red hot Chilli Pipers, de stoerste crowdsurfers tijdens Triggerfinger of de meest intense meezingmomenten tijdens Bart Peeters.

Vrienden van de reporters kunnen thuis of onderweg inloggen op een beveiligde site, en daar de ‘Dranouter Moments’ gebruiken. Zo beleven ze het Dranouterfestival alsof ze er zelf bij waren.

Wie zich wil opgeven als testreporter, kan zich inschrijven ophttp://wallofmoments.be

(DS)