Menen, Wervik en Wevelgem krijgen opnieuw méér bushaltes: “Uniek experiment om vervoersarmoede tegen te gaan”

Patrick Roose (Vooruit), schepen van Mobiliteit en ondervoorzitter van de Vervoerregio Kortrijk, bij het Hoppinpunt op de Grote Markt in Menen. © JDr
Redactie KW

De nieuwe vervoersregeling van De Lijn zorgde voor het verdwijnen van een heel aantal bushaltes, ook in Menen, Wervik en Wevelgem. Echter, na goed zes maanden komen daar weer een tiental haltes bij voor flexbussen. Een experiment waarmee heel het grondgebied alsnog moet gedekt worden. “Zo kunnen we een voorbeeld zijn voor heel Vlaanderen.”

Niet iedereen kon het gewijzigde vervoersplan van De Lijn smaken. In nog geen week tijd kwamen maar liefst 500 klachten binnen. Mensen geraakten niet of niet op tijd op hun bestemming, bussen zaten overvol of gebruikers moesten eerst al een hele trip ondernemen om gewoon nog maar aan hun halte te geraken. Niet evident, al zeker niet voor wie minder mobiel is.

Beetje per beetje werd bijgeschaafd. Ook in Menen, Wervik en Wevelgem. Lijn 81 (Moeskroen-Menen) werd bijvoorbeeld vervroegd én tijdens de spits werd de rit versterkt met een tweede bus. Die versterking kwam er ook voor Lijn 80 (Menen-Geluwe-Ieper). Dat bleek echter nog niet voldoende.

Nieuwe haltes

Daarom gaan ze daar vanaf 1 juli nog een stap verder. Afgeschafte haltes worden er namelijk geheractiveerd en er komen zelfs nieuwe haltes. “We kregen van sommige mensen te horen dat het te ver was om bij een bushalte te raken, zoals bijvoorbeeld in de Nieuwe Tuinwijk in Menen of de Castertstraat in Rekkem”, zegt Patrick Roose (Vooruit), schepen van Mobiliteit en ondervoorzitter van de Vervoerregio Kortrijk.

Er werden tien nieuwe opstapplaatsen gecreëerd waar die worden bediend door flexbussen. “Het principe is eenvoudig. Je reserveert via de Hoppin-applicatie of via het gratis nummer 0800 12 2 12 minstens een halfuur op voorhand een bus en die brengt je naar je bestemming of naar de aansluiting via het regulier busnetwerk.”

Uitbreiding flexaanbod

Daarnaast worden de reguliere haltes ook nog eens omgevormd tot flexhaltes en komen er zestien nieuwe unieke flexlocaties. Dat zonder extra geld of extra bussen. “We zagen dat heel wat flexbussen niet efficiënt gebruikt werden. Door het flexaanbod uit te breiden, kunnen de bussen beter worden ingezet”, verduidelijkt Roose.

Van Lauweplaats naar Wevelgem om er op woensdag de markt te bezoeken of van de Koekuit naar de Grote Markt om er een koffietje te drinken, dankzij de aanpassing wordt het volgens Roose allemaal weer mogelijk. Daarom is dit volgens hem een belangrijke oefening. “Het is een uniek experiment om vervoersarmoede tegen te gaan. We blijven dit evalueren en als het werkt kan het als voorbeeld dienen voor heel Vlaanderen. Al zal daar – zeker voor de rest van vervoerregio Kortrijk – wel een budget moeten tegenover staan.” (JDr)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier